Berlingske Business
09:04Danske aktier åbner i plus

Journalisterne belønner morgenfriske direktører

TV interview
Foto:

Mens Lego og Novo Nordisk er kæledægger blandt Danmarks erhvervsjournalister på grund af deres image og topledelse, er Novozymes et hit på erhvervsredaktionerne på grund af sit generelle pressearbejde.

På de danske erhvervsredaktioner er vi glade for insulin, legoklodser og enzymer.

Sådan ser billedet i hvert fald ud ifølge årets pr-barometer fra analysefirmaet Aalund, som viser, hvilke virksomheder de danske erhvervsjournalister er gladest for at ringe til, når de skal have en historie hjem.

Undersøgelsen bedømmer virksomhederne ud fra tre temaer: generel pressekontakt, image og topledelse. Nøjagtig som sidste år ender Novo Nordisk på en førsteplads over journalisternes yndlingsvirksomhed at være i kontakt med, mens andenpladsen har ændret sig siden sidste år.

Her finder man nemlig Lego, der sidste år endte på en 12. plads på barometeret. Mens legetøjskoncernen ikke er at finde i top 10 på »generel pressekontakt«-temaetet scorer Billund-virksomheden så højt i de to andre temaer, at de altså ender på en samlet andenplads.

»Vi gør naturligvis vores bedste for at besvare journalisternes henvendelse rettidigt og så vidt muligt sikre at journalisterne får fat i de rette personer og specialister indenfor de enkelte områder. Det handler også om åbent at fortælle hvis et interview ikke er muligt indenfor deadline, eller hvis emnet ikke er et, vi udtaler os om generelt,« siger Roar Rude Trangbæk, pressechef i Lego.

Hos Novo Nordisk handler det i høj grad om hastighed og præcision.

»Jeg tror noget af det vigtigste er, at journalisterne får et hurtigt svar – så det handler om at tage telefonen og forstå og respektere journalisternes arbejdsbetingelser. Men det handler også om, at man som pressemedarbejder er velorienteret og har god indsigt i forretningen, så man kan hjælpe journalisterne med svar på faktuelle spørgsmål og sætte tingene i perspektiv,« forklarer Katrine Rud von Sperling, vicedirektør og ansvarlig for mediekontakt hos Novo Nordisk.

I årets barometer placerer Novozymes sig som nummer tre på image, mens journalisterne har bedømt virksomhedens topledelse som det 10. bedste. Til gengæld scorer de højt på den generelle pressekontakt.

Og det er ifølge Novozymes' kommunikationsdirektør, Mads Twomey Madsen, ikke noget tilfælde. Mens Novo Nordisk og Lego lever af deres velkendte brands og image, er Novozymes' produkter sværere for »almindelige« mennesker at forholde sig til, hvorfor god kontakt til pressen er altafgørende for virksomheden.

»Vi vil gerne gøre os gældende i den offentlige debat, og derfor skal vi også anstrenge os for at gøre os forståelige, fordi vores produkter måske er lidt svære for almindelige mennesker at forstå. Måske er det svært at forstå enzymer, men så fortæller vi i stedet historien om, at vi kan lave mere bæredygtigt benzin,« siger han.

Faktisk prioriterer Novozymes ifølge kommunikationsdirektøren sin pressekontakt lige så højt som kontakten til deres kunder og investorer, og derfor er de ansatte også altid klar, når journalisterne ringer.

»Vores administrerende direktør står op klokken fire om morgenen for at tage et interview med dansk presse, eller han bliver sent oppe, hvis han for eksempel er i Japan med Kongehuset. Det diskuterer vi sådan set aldrig, om han skal. Sådan er det bare,« lyder det fra Mads Twomey Madsen, der fortæller, at enzym-firmaet modtager over 1000 pressehenvendelser om året.

Dog ligger Novozymes »kun« på et tredjeplads over de virksomheder, flest danske erhvervsjournalister mener er bedst til pressekontakten, idet Microsoft og Nordea indtager henholdsvis første- og andenpladsen.

Udenfor Aalund-barometerets top tre har Danske Bank taget springet op på en syvendeplads, og i løbet af det seneste år er de således blevet en hel del mere populære blandt erhvervsjournalisterne, eftersom de endte som nummer 24 i 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen