Berlingske Business

Journalist overvejer at anmelde Waterfront

Lars Abild er »ked af det og forarget« over, at Waterfront har delt personfølsomme oplysninger om ham med DSB.

Sagen om DSB, Waterfront og freelancejournalisten Lars Abild tog mandag aften en ny drejning, da det kom frem, at Waterfront og DSB har udvekslet personfølsomme oplysninger om Abild.

Ifølge DR skrev Waterfronts direktør, Lars Poulsen, i en mail til en underdirektør i DSB, at Lars Abild lider af en sygdom, der betyder, at han ikke kan passe et arbejde med almindelige arbejdstider. Det har fået Lars Abild til at overveje en politianmeldelse af Waterfront.

- Da jeg så den her udvikling i aftes, blev jeg ked af det og forarget. Jeg har tænkt mig at gå til en advokat og Datatilsynet og lave en politianmeldelse, siger Lars Abild til DR.

Lars Poulsen mener, at det var en relevant oplysning, da sygdommen har gjort Lars Abild »bitter«, hvilket forklarer, »hvorfor han agerer sådan i en bestemt situation«.

Men det er ikke lovligt at dele ud af sådanne oplyser, vurderer Peter Blume, der er professor i jura og persondataret ved Københavns Universitet.

- Man må ikke videregive den slags oplysninger uden at have samtykke, og uden at der er grundlag for at gøre det, siger Peter Blume til DR.

Datatilsynet mener, at Lars Abild har en sag og opfordrer journalisten til at henvende sig.

- Som ansat har man en berettiget forventning om, at oplysninger ikke uden videre bliver videregivet med mindre man har accepteret det eller har givet tilladelse til at udlevere dem, siger Janni Kristoffersen, der er direktør i Datatilsynet.

I DRs 21 Søndag kom det frem, at DSB i slutningen af 2009 betalte Waterfront for at give Lars Abild en række opgaver, så han ikke havde tid til at skrive kritiske artikler om DSB.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen