Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Intern kommunikation er afgørende

til bm f Bylinefoto2011
Kresten Schultz Jørgensen. Foto:

Man kan sagtens argumentere for, at en god intern kommunikation er forudsætningen for at lykkes med strategierne, væksten og bundlinjen.

Tag et par af de seneste dages store erhvervshistorier: Lars Fruergaard Jørgensen er allerede inden, han overtager Novo Nordisk til nytår, i gang med at lægge kursen for Danmarks mest værdifulde selskab. Og Anders Dons, som netop har fået det samlede ansvar for Deloittes 6.000 ansatte i Norden, skal nu få sommerens store fusion til at fungere.

Hvordan får de medarbejderne med sig? Tror deres folk på strategierne, og hænger organisationen sammen?

Det er min erfaring, at ledelseskommunikation på én gang er det vigtigste og vanskeligste inden for strategisk kommunikation. Det er der, hvor toplederen enten vinder eller taber, fordi kommunikation fylder mere og mere i hverdagen – også for de faglige chefer, der typisk er udnævnt med henvisning til en teknisk kompetence inden for en sektor eller an branche, men som fra medarbejdere og kolleger udsættes for det konstante krav om at sætte ord og retning på virksomhedens »grundfortælling«, at forbinde samfunds- og markedsudviklinger til konkrete beslutninger, valg og indsatser.

Rekordtilgang af nye ordrer for Vestas sidste år

Ofte er der tre problemer: For det første, at topcheferne presses af de løbende kommunikationsopgaver, som enten nedprioriteres eller skaber stress og konflikter. For det andet, at virksomheden suboptimerer, fordi de faglige ledere forventer, at stabsfunktioner, kommunikationsafdelingen eller »andre« må klare ledelseskommunikationen. Og for det tredje, at virksomheden taber strategisk momentum, fordi dens pejlemærker, værdier, og grundfortælling ikke i tilstrækkeligt grad »aktiveres« af de faglige ledere. Ingen ved, hvor vi skal hen.

Topledelsen er gået i flyverskjul, og mellemlederne dukker sig, når medarbejderne efterlyser en klar retning.

Coop Peter Høgsted - 201608261

Ledelseskommunikationen er kort sagt altafgørende i alle moderne virksom­heder. Chefer i virksomheder med jurister, ingeniører og forskere kan ikke længere nøjes med at være gode til deres fag. De kan heller ikke dække sig bag e-mail og endeløse møder. Der skal noget mere til. Her er fem gode råd:

1: Lav en klar kommunika­tionsarkitektur. Hvilke kanaler prioriterer vi – og hvad er de konkrete mål for indsatsen? Definer de vigtigste kanaler og lad være med at nøjes med ryg-mod-ryg-møder og email.

2: Evaluer kanalernes effektivitet. Bidrager intranettet, nyhedsbrevet og fællesmødet til mindre stress og større motivation? Færre misforståelser og større videndeling?

3: Skab plads til samtaler på tværs af funktionelle og geografiske siloer. Medarbejderne skal kunne dele viden og ideer uden for de formalistiske mødeformer.

4: Styrk den faglige udveksling inden for de enkelte team. Måske kan en særlig software være løsningen, hvis teamet arbejder langt fra hinanden.

5: Plads til topledelsen – og plads og ansvar til mellem­lederne. Ledelseskommunikation står og falder med, at topchefen sætter en retning og selv personificerer den – og med at alle andre chefer bakker retningen op og i konkrete handlinger kan oversætte den for deres egne team.

Kresten Schultz Jørgensen er kommunikationsekspert og Managing Partner i konsulenthuset LEAD Agency.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen