Berlingske Business

Innovation rykker ind i HR

Innovation
Overskrift
Anders Grønborg og Esben Mols Kabell har så meget fokus på at optimere deres forretning, at de har begået en managementbog, hvor de øser ud af deres gode råd til andre virksomheder. (Foto: LaserTryk.dk)
 

Man kan godt effektivisere uden at fyre, lyder det fra HR-ekspert, som mener, at virksomheder med fordel kan tænke anderledes, når organisationen skal blive mere effektiv. Aarhusianske LaserTryk.dk er i fuld gang.

Mange virksomheder har under lavkonjunkturen skåret kraftigt ned på medarbejderstaben, hvilket ofte har sat medarbejderudvikling og personaletiltag på standby.

Det har i mange virksomheder kostet dyrt i tabt fokus på intern kommunikation og derigennem fastholdelse af medarbejdernes engagement.

»Lavkonjunkturen har fået virksomheder til at nedprioritere HR, fordi organisationen har skullet bruge alle kræfter på at drive basisforretningen. Der har med andre ord ikke været overskud til at udvikle forretningen, og slet ikke medarbejderne. Det er en skam, da der ofte kan være rigtigt store gevinster at hente med en velsmurt HR-maskine, der sikrer tilfredse, pligtopfyldende og loyale medarbejdere,« siger han.

25BUSPix-Lisa-Herold-Ferbin.jpg

Mistet tillid

Sideløbende med nedskæringerne har forbrugernes tillid til autoriteter, brands og virksomheder generelt været for nedad­gående i en årrække, hvilket har medført, at deres produktbrands såvel som deres corporate og employer brand ofte formidles mest troværdigt gennem medarbejderne.

Derfor forsøger både PR-, marketing- og HR-folk ude i virksomhederne i stigende grad at gøre virksomhedens medarbejdere til aktive ambassadører for brandet.

sydkorea

Ifølge Jens Holmgren, der er lektor i HR og forandringsledelse hos Aarhus Universitet, kan man sagtens være i front med HR, samtidig med at man jagter effektiviseringer og besparelser. De to ting følges nemlig ofte ad.

Trykkeri er HR-aktiv

En af de virksomheder, der har brugt en HR-politik som middel til effektivisering, er den aarhusianske trykkerikoncern LaserTryk.dk, der i sin 17-årige levetid har præsteret konstant vækst og nu har nået en årlig omsætning på flere hundrede millioner kroner.

Hos LaserTryk.dk er det eksempelvis muligt for medarbejderne at tage en spontan fridag for egen regning, hvis ikke lysten til at arbejde er der, og det er ifølge Jens Holmgren et klokkeklart eksempel på, at HR sagtens kan kombineres med rationalisering.

Færre sygedage

Anders Grønborg, der er direktør hos LaserTryk.dk, lægger da heller ikke skjul på, at tiltaget er indført for at reducere antallet af sygedage og dermed højne effektiviteten.

»En gang imellem kan det være vanskeligt at overskue en mandag morgen, men i og med at medarbejderen selv betaler fri­dagen, belaster de spontane fridage ikke vores bundlinje. Tværtimod,« forklarer han.

BT

Trykkerikoncernen gør også meget for at sikre, at medarbejderstaben hele tiden er optimalt tilpasset arbejdsmængden.

»Hvis en medarbejder er sygemeldt, og det ikke fører til overarbejde blandt kollegerne i afdelingen, er der som udgangspunkt for mange ansatte. Af samme grund genbesætter vi ikke uden videre stillingen, når en medarbejder stopper hos os,« fortæller Anders Grønborg og fortsætter:

»Vi måler løbende på alle workflows, fordi det giver os mulighed for at udnytte kapaciteten mest hensigtsmæssigt.«

Jens Holmgren mener på den ene side, at man med den slags midler ikke bare udfordrer sine medarbejdere, men også lægger et vist pres på dem. Men på den anden side understreger han, at faste rammer og løbende evaluering også får medarbejderne til at blomstre og levere.

pix-astma

»Medarbejdere kan godt lide, når der bliver stillet et mål i udsigt, som man skal forsøge at nå. Når ledelsen samtidig løbende viser interesse i form af evaluering og feedback, skaber det tilfredse medarbejdere, der i sidste ende tjener virksomheden godt,« siger han.

Ledere skal være nærværende

Managementbogen »111 tips du vil elske«, som er udgivet af ejerlederne bag LaserTryk.dk, vidner om direktionens HR-fokus.

I bogen giver koncerncheferne Anders Grønborg og Esben Mols Kabell tips om personaleledelse.

Ifølge HR-ekspert Jens Holmgren er det vigtigste for en sund og produktiv organisation da netop også, at lederne er nærværende og interesserer sig for medarbejderne.

Make it Big i Bella Centret.

»Især i større virksomheder kan man som medarbejder hurtigt føle sig som et nummer, og det er ikke godt for arbejdsmoralen; men at ansætte flere mellemledere er ikke nødvendigvis svaret på problemet. Naturligvis skal der være en vis sammenhæng mellem antallet af ledere og »folk på gulvet«, men at have mange ledere hjælper ikke, hvis lederne ikke forstår deres opgave med at involvere sig i medarbejdernes liv,« siger Jens Holmgren.

Mere fokus på HR

Det er hans forventning, at der fremover atter vil komme mere fokus på HR, hvilket for mange virksomheder i sidste ende vil medvirke til at forbedre bundlinjen.

»I takt med, at lavkonjunkturen slipper sine kløer i erhvervslivet, vil fokus igen rette sig mod forretningsudvikling. Det ser vi allerede nu tendenser til,« siger han.

 

Især mødekultur har der ifølge Jens Holmgren været for lidt fokus på de seneste år. Også inden for dette felt har de hos LaserTryk.dk tænkt anderledes.

Hvis ikke man har en meget gyldig grund til at holde et møde, bliver indkaldelsen skudt ned med det samme.

»Jeg har tidligere oplevet at være med til møder, hvor jeg ikke vidste, hvad der blev besluttet. Det er et stort ressourcespild, og ofte kan man klare de fleste beslutninger på en brøkdel af tiden ved at sende mails frem og tilbage,« forklarer Anders Grønborg.

Jonathan Løw

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen