Berlingske Business

Hvem ejer rettighederne til den næste James Bond-film?

CINEMA
»Spectre« solgte flere biografbilletter på åbningsdagen end forgængeren »Skyfall«. Foto:

Sonys distributionsrettigheder til James Bond-film er udløbet, og nu begynder kampen i Hollywood for at sikre sig rettighederne fremover.

Med »Spectre« har Sony Pictures Entertainment sendt sin indtil videre sidste James Bond-film afsted til verdens biografer.

Distributionsaftalen med Metro-goldwin-Mayer og Danjaq LLC, der producerer filmen, udløber, og nu går kampen ind blandt Hollywoods filmselskaber om rettighederne til at distributere Bond-film i fremtiden.

Sony har siddet på rettighederne i 10 år og har sendt fire Bond-film i biograferne. Især den seneste, »Skyfall«, var en kæmpesucces med et salg på 1,1 milliarder dollar.

Ifølge Wall Street Journal er Time Warner, Paramount Pictures, Twentieth Century Fox og Sony alle i kamp om at sikre sig rettighederne fremover. Til trods for den enorme omsætning og de skyhøje produktionspriser, er der overraskende få penge at hente i at distribuere filmene.

Bond-franchiset kører fortsat gennem Metro-goldwin-Mayer og Ian Flemming-familiens Danjaq LLC, der snupper størstedelen af profitten. Lækkede emails efter Sony Pictures blev hacket sisdste år afslører ifølge Wall Street Journal, at sony kun tjente 57 mio. dollar ud af de 1,1 milliarder dollar, filmen solgte biografbilletter for.

bond

Ifølge den nuværende aftale betaler Sony for halvdelen af produktionsomkostningerne ved Bond-filmene samt markedsføringen. Når de udgifter er tjent ind, får Sony 25 pct. af yderligere overskud fra filmen.

Alligevel er kampen om Bond stor. Profitten er muligvis begrænset, men den er til gengæld stensikker. Dertil kommer fordelene for et filmselskab i at have et stort franchise som James Bond i kataloget, når der skal forhandles aftaler med biograferne og lokkes skuespillere til andre film.

skovhus

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen