Berlingske Business

Hvad må Facebook gøre ved mig?

Hvad må Facebook gøre ved mig? - 1
Foto:

Mediegiganten Facebook har svaret på en række spørgsmål, som Datatilsynet har stillet på vegne af danske borgere, der er bekymret for personfølsomme oplysninger

Hvem har retten til de fotografier, jeg ligger ud på Facebook? Og hvordan sletter jeg min profil endegyldigt? Det er spørgsmål som disse, Datatilsynet nu har fået svar på fra Facebook, efter man sendte en henvendelse til netværksgiganten i begyndelsen af april.

Svarene er nu lagt ud på Datatilsynets hjemmeside og her kan danskere, der føler sig i klemme, gå ind og læse svaret. Datatilsynet er ikke færdig med at vurdere om svarene fra Facebook er tilfredsstillende, siger kontorchef Lena Andersen.

"I første omgang bruger vi det til at dele med resten af Danmark, da vi har fået en del henvendelser om Facebook. Derefter skal vi bruge lidt tid på selv at nærlæse svaret, før vi begynder at danne os en mening om indholdet," siger Lena Andersen.

Blandt andet svarer Facebook på, hvad man siger ja til, når man giver tredjeparts-applikationer adgang til sine Facebook-data. Facebook giver ikke adgang til den enkelte brugers kontaktinformationer, men den enkelte brugers interesser, billeder, videoer, grupper og events er ikke fredet, lyder det i svaret.

Facebook svarer også på, hvilket lands datalovgivning netværksstedet hører under, nemlig USA. Selskabet er ikke registreret i EU eller Danmark.

I Danmark har cirka to millioner personer oprettet en profil på Facebook.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen