Berlingske Business

Hollandsk tilbagegang for Mecom-koncernen

Mecom_holland_Business
Reduktioner af omkostningerne i Berlingske Media kan nu mærkes positivt, mens andre dele af Mecom-koncernen belaster regnskabet. Foto:

Den hollandske del af mediekoncernen har det svært, og det slår hårdt igennem på halvårsresultatet.

Selv om Berlingske Media har præsteret et forbedret resultat for 1. halvår 2013, tynges ejerkoncernen Mecom af en markant tilbagegang på indtjeningen i Holland. Det primære driftsresultat (EBITDA) for Mecom er faldet 15 pct. til 31,7 mio. euro.

Omsætningen i Mecom lå i 1. halvår på 415 mio. euro, hvilket er en tilbagegang på 11 pct. Årsagen er både mindre avisoplag og faldende annonceomsætning. Oplagsindtægterne faldt tre pct., mens indtægter fra annoncesalg dykkede med 20 pct. i halvåret, sammenlignet med det tilsvarende halvår i 2012.

Koncernens nettogæld er nu takket være en række frasalg under 100 mio. euro. Den er nedbragt fra 129,5 mio. euro ved udgangen af 2012 til 95,5 mio. euro ved halvårsskiftet. Mecom har tidligere meldt ud, at selskabet har bankfaciliteter på plads til udgangen af oktober 2014. Et fortsat pres på udviklingen i Holland kan gøre det aktuelt at forhandle nye vilkår for aftalen allerede inden årets udgang.

Formanden for Mecom Group, chief executive Stephen Davidson, siger i forbindelse med halvårsregnskabet, at det afspejler det meget hårde erhvervsklima i Holland, som forventes at fortsætte året ud.

»Vi vurderer nu yderligere muligheder for at tilpasse omkostningerne til de nye markedsvilkår«, siger Stephen Davidson i en kommentar til situationen i Holland, hvor der arbejdes med en større restruktureringsplan.

I forhold til Berlingske Media og dermed Mecoms danske virksomhed tales der i halvårsmeddelelsen om en stabilisering af udviklingen og om, at omkostningsreduktioner gennemført i 2012 og i starten af 2013 nu er slået igennem.

I øvrigt forventer Mecom-ledelsen, at årsresultatet (EBITDA) for 2013 bliver i den høje ende af det tidligere udmeldte spænd på mellem 50-60 mio. euro.

Mecom-koncernen har medieaktiviteter i Holland, Polen og Danmark. I Polen er et endeligt frasalg ved at være på plads. Der arbejdes på at frasælge yderligere dele af Mecom-koncernen. Et såkaldt strategisk review har været iværksat siden efteråret 2012, og der forventes konklusioner på det i løbet af efteråret.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen