Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Heineken stjæler tv-reklamer

HEINEKEN/
Foto:

Med en ”tyvagtig” kampagne - og en samlet reklame-indsats til 150 mio. kroner over fem år - sætter Heineken nu stort ind på at erobre cider-markedet i Irland. En af konkurrenterne bliver Carlsbergs Somersby.

Heineken står bag et af verdens førende cider-brands, Strongbow, og er således ikke ligefrem ukendt på det globale cider-marked - alligevel har bryggerigiganten nu opfundet et nyt cider-brand. Til det irske marked.

Og noget tyder på, at Heineken mener det alvorligt: Bryggeriet kaster 150 mio. kroner i lanceringen over de kommende fem år.

Det nye cider-brand hedder Orchard Thieves (Frugthave-Tyve) og lanceres netop nu med en lidt speciel kampagne, udviklet af reklamebureauet Rothco i Dublin. Det skriver Markedsføring.dk.

Sloganet lyder ”#Be Bold”, logoet forestiller en ræv - og helt i tråd med navnet nøjedes Orchard Thieves op til introduktionen ikke med at gøre opmærksom på sig selv med egne tv-reklamer, men listede ræven ind i andres tv-spots...

FRANCE-ECONOMY-AGRICULTURE-FAIR

Samarbejdede med ”ofrene”

Fx måtte teleselskabet Meteor finde sig i at få en tv-reklame afbrudt, og det samme måtte taxi-app’en Hailo.

Paul Hughes, partner og strategis direktør i Rothco, siger:

- Det var ikke en let proces at få de andre brands til at gå med til ”afbrydelserne”. Ikke kun fordi vi jo rent faktisk brød ind i deres reklamespots, men også fordi det handler om alkohol. Det var vigtigt, at de brands, vi samarbejdede med, var på linje med os rent værdimæssigt, men vi var også meget bevidste om alderssegmenter og målgrupper.

Siden er brandet dog også kommet med sin egen tv-reklame, ligesom der er etableret et kampagnesite, hvor det er muligt at ”stjæle” pints https://orchardthievescider.ie.

Inspiration?

Også danske Carlsberg befinder sig med Somersby-brandet i dag på cider-markedet i Irland.

Det er dog et ret nyt marked for Somersby, så markedsandelen er ikke noget at skrive bøger om endnu - men til gengæld har Somersbys kampagnestil måske inspireret Heineken?

Fx optræder Heineken-navnet slet ikke i Orchard Thieves-kampagnen - præcis som Carlsberg-navnet heller ikke var en del af kampagnen, da Somersby kom på markedet. Det skriver Markedsføring.dk.

Heinekens cider sælges med humor og ”tyverier”, hvor Carlsberg bygger på humor og ”løgnehistorier” - og for kendere vækker det udvidede slogan for Orchard Thieves også Somersby-minder. Det lyder sådan her: ”The Thieved Apple Tates Best - at least that’s what we think”

AMFOOT - NFL - SUPERBOWL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen