Berlingske Business

»Har man et troværdighedsproblem i store dele af befolkningens øjne, er det jo ikke befolkningen, der skal gøre noget ved det - det er medierne«

Corydon
Foto:

Bjarne Corydon, adm. direktør og chefredaktør på Dagbladet Børsen og nummer 75 i magtanalysen

I 1992 meldte Bjarne Corydon sig ind i Socialdemokratiet. For mange er politik nok også den umiddelbare association, man får med den 45-årige chefredaktør.

Det er socialdemokraten. Stabschefen for Thorning. Finansministeren. Seneste led i titelkæden er »publicisten«. Den kommer efter at Corydon satte sig ved rørpinden hos Dagbladet Børsen i januar. Når man ser på udviklingen i årets magtanalyse, er han dog ikke i tvivl om, at medierne har nogle »åbenlyse udfordringer«.

»Jeg tror, at der er to dele. Det ene er selvfølgelig innovation, når man skal nå borgerne. Det andet er troværdigheden og at blive opfattet som fair i en polariseret tid, hvor rigtig mange mennesker efterhånden er ved at vende sig til, at alle udsagn skal tjekkes to gange, inden man stoler på dem.«

Hvordan kan man styrke troen på at være fair og troværdige?

»Det tror jeg ikke, at der er et snuptag til. Det ligger i hele ens virke og måde at bedrive journalistik på. Jeg tror bare, at man gør klogt i at tage udfordringen til sig som branche. Hvis man har et troværdighedsproblem i store dele af befolkningens øjne, så er det jo ikke befolkningen, der skal gøre noget ved det - det er medierne.«

Det er ikke første gang, at magtanalysens panel stifter bekendtskab med Corydon. Han er nummer 75 i år, men tilbage i 2014 var den daværende Finansminister udpeget som en del af den mest magtfulde duo i Danmark i fællesskab med Margrethe Vestager. Den danske Konkurrencekommisær ligger fortsat nummer tre.

Han påpeger, at det ikke er en nødvendighed for samfundet, at chefredaktører placerer sig højt i magtanalyser og uddyber, at det er naturligt at koncerndirektørerne anses for vigtige.

»Vi står i en opbrudstid for mediebranchen, og nogle af de beslutninger, som de træffer, sætter lange spor. Men samlet set har de store spillere, der svinger taktstokken på dette marked, selvfølgelig en interessant rolle i forhold til, hvordan det her samfund ser ud om 20 eller 30 år.«

Hvilke udfordringer ser magtanalysens mediechefer?

Klik på mediecheferne og få deres syn på branchen.

Læs mere om årets magtanalyse her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen