Berlingske Business
17:42

Han fik dem til at danse »kyllingedansen«

kylling

I North Carolina lå supermarkedet Lowes og visnede hen i udkanten af byen Winston-Salem.

Lindstrøms Subtext Research viste, at amerikanerne var blevet mere og mere isoleret fra omverdenen. De havde to hjem: Deres bolig og bil. Men intet fællesskab og intet forhold til deres supermarked. Ved at tale med de lokale fandt Lindstrøm ud af, at de savnede fællesskab, og at det skulle være en oplevelse at købe ind. Når han spurgte forbrugerne både hos Lowes og hos konkurrenterne, var der et produkt, som skilte sig ud: Kyllinger. Lowes solgte de bedste kyllinger i hele staten.

Martin Lindstrøm

Her er de tre væsentligste forandringer:

1. Kyllingerne, som var supermarkedets bedste produkt, fik fuld fokus. Der blev indført en klokke i butikken, som ringede, når en kylling blev solgt, og alle ansatte udførte derefter chicken dance. Sælgerne ved kyllingedisken og disken ved siden af blev instrueret i at skændes med hinanden. Det skabte støj, ubalance og opmærksomhed. Kunderne stimlede sammen, først vantro, siden blev de en del af skænderierne, og pludselig var der skabt underholdning og et fællesskab.

2. Lokale landmænd fik mulighed for at sælge deres grøntsager. Det skabte en følelse af fællesskab, og det skabte fokus på friske grøntsager.

3. Supermarkedet har oprettet øer, hvor ensartede produkter er samlet. Øerne er mobile, så indkøbsturen ikke længere er så forudsigelig.

Konceptet er fortsat under udvikling, men allerede nu er faldende omsætning vendt til salgsfremgang på 23 procent.

magneter

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen