Berlingske Business

Han fik dem til at danse »kyllingedansen«

kylling

I North Carolina lå supermarkedet Lowes og visnede hen i udkanten af byen Winston-Salem.

Lindstrøms Subtext Research viste, at amerikanerne var blevet mere og mere isoleret fra omverdenen. De havde to hjem: Deres bolig og bil. Men intet fællesskab og intet forhold til deres supermarked. Ved at tale med de lokale fandt Lindstrøm ud af, at de savnede fællesskab, og at det skulle være en oplevelse at købe ind. Når han spurgte forbrugerne både hos Lowes og hos konkurrenterne, var der et produkt, som skilte sig ud: Kyllinger. Lowes solgte de bedste kyllinger i hele staten.

Martin Lindstrøm

Her er de tre væsentligste forandringer:

1. Kyllingerne, som var supermarkedets bedste produkt, fik fuld fokus. Der blev indført en klokke i butikken, som ringede, når en kylling blev solgt, og alle ansatte udførte derefter chicken dance. Sælgerne ved kyllingedisken og disken ved siden af blev instrueret i at skændes med hinanden. Det skabte støj, ubalance og opmærksomhed. Kunderne stimlede sammen, først vantro, siden blev de en del af skænderierne, og pludselig var der skabt underholdning og et fællesskab.

2. Lokale landmænd fik mulighed for at sælge deres grøntsager. Det skabte en følelse af fællesskab, og det skabte fokus på friske grøntsager.

3. Supermarkedet har oprettet øer, hvor ensartede produkter er samlet. Øerne er mobile, så indkøbsturen ikke længere er så forudsigelig.

Konceptet er fortsat under udvikling, men allerede nu er faldende omsætning vendt til salgsfremgang på 23 procent.

magneter

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen