Berlingske Business

Hackere kræver løsesum for ikke at frigive ny Disney-film

FRANCE-DISNEYLAND/ANNIVERSARY
Arkivfoto. Hackere hævder at have fået fingrene i en ny film fra Disney, der endnu ikke har haft premiere. Foto:

Hackere hævder at have fået fingrene i en ny film fra Disney, der endnu ikke har haft premiere.

Det oplyser selskabet Walt Disneys administrerende direktør, Bob Iger, ifølge Hollywood Reporter.

Hackerne kræver løsepenge for filmen i form af en stor sum af den digitale valuta bitcoin, der kan benyttes uden om bankerne. Disney har dog nægtet at betale og samarbejder i øjeblikket med føderale efterforskere om sagen.

Ifølge Disney-chef Bob Iger truer hackerne med først at frigive fem minutter af filmen og derefter klip af 20 minutters varighed, indtil deres økonomiske krav bliver opfyldt.

Bob Iger nævner ikke, hvilken film der er tale om.

Pix-Parisa Tabriz

Disneys kommende film inkluderer »Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales«, der har biografpremiere i USA på fredag, og »Cars 3«, der bliver vist i de amerikanske biografer fra 16. juni.

Imens ulovlig piratkopiering af film længe har plaget branchen, ser krav om løsepenge ud til at være en ny tvist.

Kravet om løsepenge for den angiveligt stjålne Disney-film kommer kun uger efter, at en hacker frigav ti episoder af den kommende sæson af Netflix-serien »Orange Is the New Black«, efter at Netflix nægtede at betale løsepenge.

Episoderne blev offentliggjort på nettjenesten Pirate Bay seks uger før den officielle premieredato 9. juni.

Netflix blev grundlagt i 1997. Dengang kunne amerikanere leje dvd'er, som blev sendt af sted med posten.

Sidste år lancerede streamingtjenesten dens »globale internet tv-netværk«, og i dag kan folk i flere end 190 lande benytte sig af tjenesten online.

kina

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen