Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Gyldendals stærke mand stopper efter 18 år

Tirsdag - gyldendal
Danmarks største forlag skal have ny topchef. Efter Stig Andersen tirsdag valgte at sige stop.    Foto:

Danmarks største forlag skal have ny topchef. Efter 18 i hjørnekontoret har Stig Andersen valgt at sige stop.

Gyldendals administrerende direktør, Stig Andersen, ønsker at fratræde sin stilling for at gå på pension.

Det meddeler selskabet tirsdag morgen.

Der er derfor indgået aftale om, at Stig Andersen forlader sin stilling, når en ny administrerende direktør er ansat. Stig Andersen skal ifølge sin kontrakt træde tilbage i efteråret 2018, hvor han fylder 65. Stig Andersen ønsker imidlertid, at processen med at finde hans efterfølger igangsættes allerede nu.

»Stig Andersen indtager en uomgængelig historisk plads i fortællingen om fastholdelsen af Gyldendals position i Danmark som dannelses-institution og udviklingen af forlaget til den forretning, det skal være for at kunne fastholde frihed og publicistisk målsætning,« siger formand for Gyldendal Poul Erik Tøjner i en meddelelse.

Gyldedal

Stig Andersen har stået i spidsen for forlaget siden 1999 og har været en af de mest markante skikkelser i forlagsbranchen, der de seneste år har været præget af konsolidering, faldende bogsalg, og en øget digitalisering.

»Stig Andersen har i sin lange periode som direktør samlet en lang række forlag - store som små - i Gyldendal-koncernen og har med sikker sans for kvalitet og med stor samvittighedsfuldhed honoreret den ikke altid nemme udfordring det er både at tjene penge og sikre dansk litteratur, forskning og undervisning en central plads i kulturen. Stig Andersen har skabt rum til, at datterselskaber har kunnet blomstre, samtidig med at han konstant har haft sans for helhedens betydning - Gyldendal,« forklarer Poul Erik Tøjner.

FILES-BRITAIN-ENTERTAINMENT-LITERATURE-HARRY POTTER

Stig Andersen sætter selv ord på, hvad der er mest interessant ved opgaverne som topchef for Gyldendal.

»Den sværeste, men også den sjoveste, opgave som Gyldendal-direktør er at afbalancere hensynet til mangfoldighed og kvalitet i udgivelserne på den ene side med en rimelig indtjening på den anden,« siger han.

Gyldendal kom ud af 2016 med en omsætning på 833 mio. kr., hvilket var stort set på niveau med omsætningen på 830 mio. kr. i 2015.

Selskabets driftsresultat blev sidste år påvirket af omkostninger i forbindelse med sammenlægningen af Gyldendals forlags- og bogklubsaktiviteter, der bidrog til at trække overskuddet ned. Gyldendals driftsresultat landede i 2016 på 64,3 mio. kr. mod 76,6 mio. kr. i 2015, mens resultatet før skat skrumpede til 63,6 mio. kr. mod 76,6 mio. kr. året før.

Derudover bød 2016 også på opkøbet af forlagene Tiderne Skifter og Nyt Nordisk forlag som led i den konsolidering, der præger branchen i de her år.

Gyldendal

På bundlinjen faldt overskuddet i 2016 til 50,3 mio. kr. fra 55,4 mio. kr. i 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen