Berlingske Business

Gyldendal sælger datterselskab

gyldendal
Foto:

Forlaget Gyldendal har solgt sit datterselskab, Nordisk Bog Center, for 88 mio. kr. til Biblioteksmedier A/S.

Distributionsselskabet står for lagring og distribution af udgivelser samt logistik til bogklubber og forhandlere. Gyldendal vil hellere fokusere på udgivelsesaktiviteter, forklarer selskabet i en meddelelse.

Nordisk Bog Center, med omkring 18 ansatte, har de seneste år haft en omsætning på omkring 80 mio. kr. om året, mens overskuddet har været stigende.

Gyldendal får en skattefri avance på 5 mio. kr. ud af salget og desuden cirka 5 mio. kr. i overskud, der bogføres i 2015 under ophørte aktiviteter.

Til gengæld rammes 2015-omsætningen i forlaget med ca. 30 mio. kr. og resultatet før skat med 10 til 15 mio. kr., mens der kun vil være en beskeden nettoeffekt på egenkapitalen.

Det oplyser Gyldendal fredag eftermiddag.

I forvejen havde forlaget en 2015-forventning om resultater "på samme niveau" som i 2014, hvor omsætningen blev på 845 mio. kr. og resultatet før skat på 75,8 mio. kr.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen