Berlingske Business

Gyldendal opjusterer forventningerne igen

Gyldendal
Facaden på Gyldendals Forlag på Klareboderne 3 i København. Gyldendals Forlag er Danmarks største. Deres logo er en trane. Foto:

Forlaget Gyldendal har været en tur igennem bøgerne for 2014 og er kommet frem til, at sidste år bliver endnu bedre end tidligere antaget, og derfor opjusterer selskabet sine forventninger.

Gyldendal venter nu et resultat før skat på cirka 75 mio. kr., hvilket er 20 mio. kr. mere end i 2013.

- Den forbedrede indtjening er opnået blandt andet ved reduktion af vareforbruget, hvor det gennem oplagsstyring og bedre indkøbspriser er
lykkedes at nedbringe varelageret og produktionsomkostningerne. De faste omkostninger er også reduceret, hvilket især er opnået ved
outsourcing af interne lager- og logistikfunktioner, skriver Gyldendal i en meddelelse til fondsbørsen.

Det er anden gang, at Gyldendal opjusterer forventningerne til 2014. Ved regnskabet for tredje kvartal opjusterede selskabet til et resultat
før skat, der var "bedre end i 2013" fra den oprindelige forventning på et resultat før skat "på niveau med 2013," hvor resultatet blev 55
mio. kr.

- I selskabsmeddelelsen den 17. november 2014 blev det anført, at årets resultat før skat forventedes at blive bedre end i 2013 som følge af
vækst på uddannelsesområdet og generelt forbedret lønsomhed i koncernens forretningsområder. Effekten af de gennemførte driftsoptimeringer
er imidlertid slået hurtigere igennem end ventet og påvirker dermed årsresultatet i 2014 mere positivt end hidtil forudsat, skriver
Gyldendal.

Selskabets B-aktie er efter meddelelsen gået fra et minus på 1,1 pct. til et plus for dagen på 0,1 pct. til 410 kr.

fdsdfd

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen