Berlingske Business

Gyldendal mere end halverer helårsforventninger

768768
Foto:

Privatmarkedet har været udfordrende for forlagskoncernen Gyldendal i årets første halvår og derfor nedjusterer selskabet sine forventninger til årets resultat.

Gyldendal venter nu et resultat før skat på 20 mio. kr., fremgår det af en meddelelse til fondsbørsen. Tidligere var forventningen et resultat på samme niveau som i 2017, hvor det lød på 45 mio. kr.

Selskabet har i samme ombæring valgt at offentliggøre foreløbige hovedtal for første halvår 2018. Omsætningen var en smule over resultatet i perioden året før - 362 mio. kr. mod 346 mio. kr. -, mens driftsresultatet (EBIT) faldt.

Her måtte selskabet tage til takke med et minus på 45 mio. kr. Første halvår 2017 lød det på et underskud på 29 mio. kr.

Indtjeningen var negativt påvirket af lagernedskrivninger på bøger, som ikke "havde mødt den ventede efterspørgsel fra private forbrugere."

Den digitale omsætning på uddannelsesområdet var derimod på niveau med forventningerne. De foreløbige tal viser, at det i årets første halvår lød på 109 mio. kr. mod 91 mio. kr. året før.

Gyldendals halvårsrapport for 2018 bliver offentliggjort 23. august.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen