Berlingske Business

Gyldendal løftede omsætningen - men tjente færre penge

Gylde
På trods af stigende omsætning faldt Gyldendals indtjening i 2017, oplyser forlaget i sit årsregnskab. Foto:

I 2017 steg Gyldendals omsætning til 863 millioner kroner. Overskuddet faldt dog med 16 millioner kroner.

Gyldendal øgede sin omsætning i 2017, men formåede at tjene færre penge på salget af bøgerne, fremgår det af forlagets årsregnskab, der er fremlagt torsdag.

Det skyldes ifølge forlaget nedskrivninger af værdien af lagerbeholdning samt udgifter til fratrædelser.

»Nedgangen i resultatet kan primært henføres til forlagsaktiviteterne på det private marked, hvor indtjeningen i 2017 blev negativt påvirket af forøgede lagernedskrivninger og hensættelser til fratrædelsesomkostninger,« skriver Gyldendal i regnskabet.

Omsætningen steg i 2017 med 30 millioner kroner til 863 millioner kroner, mens overskuddet efter skat faldt til 34 millioner kroner.

I 2016 var overskuddet 50 millioner kroner.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen