Berlingske Business

Grønt lys for De Persgroeps køb af Berlingske Media

Myndigheder siger god for salg af Berlingske
ARKIVFOTO. Hollandske konkurrencemyndigheder har godkendt handlen mellem De Persgroep og Mecom, der ejer Berlingske. Foto:

Om få dage bliver Berlingske Media nu del af en belgisk ejet mediegigant, som samtidig bliver største medieudgiver i Holland.

Alle hindringer skulle nu være ryddet af vejen for, at handlen mellem britiske Mecom og belgiske De Persgroep kan falde formelt på plads de kommende dage.

Dermed skifter Berlingske Media ejer fra at være en del af et børsnoteret selskab i London til at blive en del af en familieejet medievirksomhed med store medieinteresser inden for aviser, magasiner, radio og TV samt digitale aktiviteter i Belgien og Holland.

Aftalen om købet blev reelt indgået midt i 2014, men har afventet en godkendelse af de hollandske konkurrencemyndigheder. Den godkendelse kom tirsdag, og dermed effektueres handlen nu, og Mecom ventes at blive afnoteret på London-børsen på mandag.

pix-thillo

»Det er en rigtig glædelig nyhed for os, at handlen nu er afklaret, og vi ser frem til at byde den nye ejer velkommen. Vi har allerede igennem de seneste måneder lært De Persgroep at kende som særdeles passionerede og professionelle publicister med stort fokus på udvikling og vækst og en solid økonomisk baggrund at drive virksomheden på,« siger koncernchef og chefredaktør Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

På spørgsmålet om, hvordan læsere, annoncører og medarbejdere vil mærke det nye ejerskab siger hun:
»Der kommer ikke til at ske noget sådan lige fra i dag til i morgen. Vi har aftalt en grundig proces, med først at bringe De Persgroep helt tæt på, hvordan det danske marked og vores forretning ser ud, og dernæst tager vi en drøftelse af vores fremtidige strategi. Det glæder jeg mig utroligt meget til, for De Persgroep kommer med stor tro på udvikling af medier både på avispapir og digitalt.«

Generalsekretær i De Persgroep, Christophe Convent, siger om købet af Berlingske Media, at De Persgroep har masser af tid, penge og kræfter til at udvikle Berlingske Media og ser frem til at gøre det.

Tillidsmand: Berlingske-opkøb er en glædelig nyhed

Til Mediawatch svarer han i øvrigt på spørgsmålet, om De Persgroep vil videresælge den nye danske besiddelse, fordi den ligger uden for De Persgroeps hidtidige kerneland: »Der er absolut ingen planer om at sælge Berlingske Media.«

De Persgroep overtager ud over Berlingske Media også Mecoms store aktiver i regionale dagblade og ugeaviser i Holland og bliver ved en fusion med deres allerede fire nationale dagblade dermed Hollands største medieudgiver. De Persgroep havde i 2013 en omsætning på 6,7 milliarder kroner og et driftsresultat på 973 millioner kroner.

Christian Van Thillo, administrerende direktør for De Persgroep, siger om købet af Mecoms afdelinger i Danmark og Holland:

"Vi er meget glade og stolte over at byde velkommen til de ansatte i Wegener og Berlingske Media i De Persgroep. Medieindustrien er inde i en fundamental forandring, og eksisterende modeller er sat på prøve, men der er også store muligheder for at gøre vores medier stærkere og at servicere vores endelige forbrugere og annoncører bedre end nogensinde før.

Både Wegener og Berlingske Media vil styrke vores mediegruppe med fantastiske brands. Sammen får vi også den nødvendige styrke til at fremskynde vores multimedie-udvikling. Sidst men ikke mindst mener jeg, at denne store udvidelse af vores virksomhed vil tilbyde nye muligheder for vores medarbejdere til at opfylde deres faglige drømme. Dette er en meget spændende tid for os alle i De Persgroep."

​De Persgroep vil fremover have en stab på 6.000 medarbejdere: 3.000 i Holland, 1.800 i Belgien, og 1.300 i Danmark. Omsætningen i den nye gruppe vil være ca.11,2 milliarder kroner.

Berlingske fra Oslo over London til Bruxelles

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen