Berlingske Business

Gratisaviser uden fremtid på nettet

Gratisaviser uden fremtid på nettet - 1
Eksperter tror ikke på at gratismediernes nyhedssites er fremtiden. Foto:

Brugerne, annoncørerene og dermed successerne svigter gratisavisernes hjemmesider. De har ingen berettigelse, mener flere eksperter. Metro-direktør erkender - delvist.

Når hverken annoncørerne eller brugerne ser ud til at eksistere, er det yderst tvivlsom, om gratisaviserne overhovedet har en berettigelse på nettet. Også selvom aviserne stadig kan matche de store betalingsdagblade på oplagsfronten. Sådan lyder dommen fra flere digitale eksperter, som Børsen har talt med.

"Det korte svar er nej, gratisaviserne har ikke en betydelig rolle at spille på nettet, siger Stig Møller Christensen fra rådgivningnsselskabet Copenhagen Consulting Company.

Sidst skruede gratismedierne Urban og Søndagsavisen markant ned for online-blusset. Det skete da begge avisers webredaktioner blev nedlagt. Også MetroXpress.dk og 24timer.dk er ude i en hård kamp for at lokke læsere og købevillige annoncører til deres sites.

Det er tal fra Foreningen af Danske Interaktive Medier, der ligger til grund for den hårde dom over gratisavisernes hjemmesider. Her fremgår det, at 24timer ligger på plads nr. 64 mens MetroXpress ligger på nr. 91.

Lokale medier såsom Fyens Stiftstidende - fyens.dk - og Nordjyske.dk er mere besøgt. Mest besøgte nyhedssite er Ekstra Bladets eb.dk efterfulgt af bt.dk

Metro-direktør giver kritikere ret
Hos MetroXpress, som står bag både metroxpress.dk og 24timer.dk hælder den administrerende direktør til at give sine kritikere ret.

"Ja, de har fuldstændig ret i mange af de ting, de siger. Det unikke, vi har på print ved at være gratis, har vi ikke på nettet. Og der er stadig ikke fundet en forretningsmodel, der virker," siger Søren Riis.

Han vil dog ikke følge i Urbans fodspor og spare netavisen væk:

"Vi kan ikke forestille os, at udgive en avis uden at have en hjemmeside," siger han ifølge Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen