Berlingske Business
17:42

Gør dine kunder til dine medlemmer

16BUSNETFLIX-RESULTS-182905.jpg
Netflix har ligesom bl.a. Facebook, Uber og Airnbnb haft held med at gøre kunder til en slags medlemmer. Arkivfoto: Mike Blake/Reuters

KLUMME.

Vi kender alle historierne om de succesfulde virksomheder, som render med alle overskrifterne og de store investeringer. Virksomheder som Facebook, Uber, Netflix, Airbnb og LinkedIn. Men hvad har disse fremadstormende virksomheder egentlig til fælles?

Ifølge den amerikanske forfatter Robbie Kellman Baxter, der har skrevet bogen »The Membership Economy«, er de alle en del af en ny trend, der handler om, at succesfulde virksomheder gør deres kunder til medlemmer. Dermed er der skabt grobund for det, vi kan kalde den nye medlemsøkonomi.

Medlemskaber har vi naturligvis kendt til i mange år i forhold til organisationer af alle slags. Men det nye er, at kommercielle virksomheder tænker deres kunder som medlemmer – og at kunderne faktisk også langt hen ad vejen tænker sig selv som medlemmer i forhold til de virksomheder, som de vælger at handle hos.

mandag - vice.jpg

Baxters pointe tager afsæt et sted dybt i den menneskelige natur: At vi gerne vender os imod fællesskaber – eller communities, som vi ofte kalder det på nydansk. Og i takt med, at mange af de etablerede fællesskaber forsvinder eller forandrer karakter, søger vi i stigende grad nye græsgange for at finde steder at »høre til«. Derfor vil vi som kunder gerne yde noget ekstra og ofte gerne betale for disse forbindelser. Det er kernen i medlemsøkonomien.

Der er på mange måder en stærk sammenhæng mellem den nye medlemsøkonomi og den kraftige abonnementsbølge, som vi har oplevet de seneste år. Eksempelvis benytter mange medlemsvirksomheder sig af abonnementsmodellen som forretningsmodel. Men ikke alle – så der er forskelle. Abonnement handler grundlæggende om en forretningsmodel med en række gentagne betalinger, mens medlemskab handler om den følelse og det tilhørsforhold, som eksisterer mellem virksomheden og dens medlemmer.

Den værdi, som medlemsvirksomhederne får ud af at skabe dette tilhørsforhold til sine medlemmer, er indiskutabel. Medlemskab er den ultimative form for loyalitet, og denne loyalitet kan medlemsvirksomheden omsætte til lang kundelevetid og løbende indtægter.

09BUSBUSINESS-123516.png

Deleøkonomien oplever stor fokus og interesse i disse år og trækker på tankegangen bag medlemskaber. Det samme gør de mange sociale, digitale tjenester som LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram.

Det er tankevækkende i en tid, hvor de sociale medier oplever massiv fremgang, mens traditionelle medier har det sværere. Skyldes det i virkeligheden, at de sociale medier tilbyder kunderne et medlemskab, hvor man bliver en del af et fællesskab med andre medlemmer – mens de traditionelle medier »blot« tilbyder kunderne et abonnement?

Så sort-hvidt kan det nok ikke gøres op. Mange traditionelle medier – især aviserne – opbygger også communities med sine læsere. Så krisen for de traditionelle medier handler nok ligeså meget om overgangen fra gammel teknologi til ny og en øget konkurrence om tid og opmærksomhed. Alligevel tror jeg, at mange traditionelle medier kunne lære af de nye medlemsvirksomheder og deres tilgang til deres medlemmer. De har en helt særlig evne til at skabe engagement og værdi. Og til at få medlemmerne til at interagere, både med virksomheden og med de øvrige medlemmer.

Er den pointe unik for medievirksomheder? Nej.

Alle virksomheder på tværs af brancher bør stille sig det helt generelle spørgsmål: De, der betaler for vores produkter, betragter de sig som kunder eller medlemmer?

05BUSBUSINESS-125208.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen