Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Generte Venstre-vælgere

v

Valgkampen kører for fuld damp. Hver dag bringer medierne tre-fem nye meningsmålinger, hvortil kommer opdateringer af de sammenvejede indeks som eksempelvis Berlingske Barometer. Og alle har de, især i valgkampens første uge, samstemmende fortalt den ikke overraskende historie, at forskellen mellem blokkene indsnævres. Nu bidrager jeg jo selv lystigt til festen, men tillad mig at stoppe op et øjeblik for at se på erfaringerne fra sidste måneds britiske valg.

Det britiske valg var ikke just et højdepunkt for analyse­branchen, da alle medier og institutter forudsagde dødt løb mellem Labour og Conservatives – og valget endte som bekendt med absolut flertal til de konservative. Det har affødt kritik af de britiske meningsmålinger, hvilket journalist Uffe Taudal gennemgik i nærværende avis i torsdags. Lad mig derfor blot fremhæve to ting, som, ud over den manglende præcision, især overraskede mig ved de britiske meningsmålinger.

02BUSfolketingsvalg2015.jpg

Den første er, at metode (telefon eller web) ikke havde betydning for præcisionen – eller manglen på samme. Nu har jeg ellers vænnet mig til, at web-baserede målinger, især i England og USA, ved flere valg har vist sig mest præcise. Dette illustreres måske bedst af det seneste amerikanske præsidentvalg, hvor statistikguruen Nate Silver beregnede, at de telefonbaserede målinger havde en gennemsnitlig afvigelse på 3,5 procent, mens de web-baserede lå på 2,1 procent.

Den anden overraskelse er, at alle målinger var »skæve« samme vej. De overvurderede alle Labour og undervurderede de konservative. Det kunne godt indikere en form for systematisk afvigelse, som ingen institutter var i stand til at opfange.

Nu har den britiske analysebranche nedsat et udvalg, der skal se på, hvorfor det gik så galt. Hos mine engelske kolleger er opfattelsen dog, at årsagen især skal findes hos de såkaldte shy tories – de generte konservative. Begrebet »shy tories« fandt sin form efter valget i 1992, hvor meningsmålingerne ramte lige så skævt som i år. Begrebet karakteriserede derfor en vælger, som ikke ville fortælle en telefon-interviewer, at han ville stemme konservativt, da det af nogen kunne opfattes som socialt uacceptabelt.

folketingsvalg2015 folketingsvalg2015

Nu kan man indvende, at i 2015, hvor en stor del af dataindsamlingen er flyttet til nettets anonymitet, så er dette problem vel minimeret? Ja, og derfor er definitionen på en »genert konservativ« også strammet en smule, således at det ved dette valg snarere betegnede en vælger, som inderligt ønskede et regeringsskifte – men i allersidste øjeblik, helt inde i stemmeboksen, indså, at det kunne han alligevel ikke få sig selv til! Så når disse vælgere i løbet af valgkampen fortalte institutterne, at de ikke ville stemme på de konservative, så mente de det – men i afgørelsens time, når krydset blev uigenkaldeligt, fortrød de!

Har vi så nogle generte konservative eller snarere Venstre-vælgere her i Danmark, som kan bringe analyse­institutterne på glatis? Det er i hvert fald et faktum, at en stor del af Venstres vælgermæssige udfordringer er bundet op på personen Lars Løkke, men holder det hele vejen ind bag det blå klæde? Vi så jo i 2011 Lars Løkke præstere en imponerende slutspurt i valgkampens allersidste dage. Belært af de engelske erfaringer vil jeg derfor ikke afvise, at en af dette valgs mulige fejlkilder i målingerne kan være, om alle de tidligere Venstre-vælgere, som i dag fortæller os institutter, at de har fravalgt Venstre på grund af Lars Løkke, fortryder i sidste øjeblik? Helt derinde, hvor krydset bliver uigenkaldeligt!

stop

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen