Berlingske Business

Gamle mænd fylder nyhederne

Gamle mænd fylder nyhederne - 1
Studievært på Nyhederne, Per Christiansen gøres klar til dagens udsendelse. Foto:

Det står bedre til end frygtet med nyhedsdækningen på DR og TV 2, selv om den er domineret af midaldrende mænd.

Det viser et nyt forskningsprojekt, der gennem længere tid har taget den demokratiske puls på public servicekanalernes nyhedsudsendelser.

”Hvis man over en længere periode går ind og ser på intentionen med de enkelte indslag, så er der langt flere, som taler til borgerne i et demokratisk samfund end historier, som blot vil underholde,” siger en af forskerne bag undersøgelsen, Flemming Tait Svith, til Politiken.

Det er Journalisthøjskolen og Århus Universitet der i samarbejder gør op med den gængse opfattelse af TV-nyheder som overfladisk underholdning. Undersøgelsen viser desuden, at danskerne i forhold til andre nationaliteter er trofaste overfor DR og TV 2s nyheder. 70 pct. ser nyhedsudsendelserne regelmæssigt.

Det kniber til gengæld med alsidigheden i kildevalget. En gennemgang af to tilfældige nyhedsuger viser, at 72 pct. af kilderne er midaldrende mænd. Det skriver Poltiken.

 
Læs også:

Nyhedschef: Qvortrup har ingen venner

Hollywood trodser finanskrisen

De ti mest magtfulde i medieverden

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen