Berlingske Business

Fusion skaber global reklame-gigant

PublicisOmnicom_Business
Publicis-direktør Maurice Levy (til venstre) og Omnicom-CEO John Wren gør med deres håndslag fusionsfirmaet til verdens største reklamebureau. Foto:

Publicis og Omnicom skaber sammen verdens største reklamebureau med 130.000 ansatte og en markedsværdi på knap 200 milliarder kroner.

Et erhvervsbryllup af de helt store er blevet annonceret i Paris, idet franske Publicis er blevet forlovet med amerikanske Omnicom i en fusion, der ventes at blive beseglet i slutningen af året eller begyndelsen af 2014.

Med giftermålet overhaler de to selskaber WPP som verdens største reklamebureau, skriver Reuters - de er aktuelt nummer to og tre. Til sammen omsætter de for 130 milliarder kroner om året, og det kommende Publicis Omnicom Group forventer synergieffekter på omkring tre milliarder ved sammenlægningen.

Aktionærerne i Publicis, der har kontorerne Saatchi & Saatchi og Leo Burnett under sine vinger, og i Omnicom, der ejer bureauerne BBDO og DDB, stilles nogenlunde lige i forbindelse med fusionen, men franske fagforbund udtrykker allerede bekymring over udsigten til færre job og udvandingen af franske interesser, idet de mener, at amerikanerne kommer til at bestemme mest i det kommende ægteskab.

Det afviser Publicis-chefen Maurice Levy på det bestemteste, og han anfører over for Reuters, at regeringen kun vil udtrykke begejstret støtte til fusionen. Det nye selskab skal drives gennem et hollands holdingselskab, og firmaet vil bevare både hovedkontorer og aktienotering i både New York og Paris.

I en opstartsfase på 30 måneder vil både Maurice Levy og Omnicoms direktør John Wren blive på deres poster som ligestillede chefer, hvorefter Levy bliver formand og Wren fortsætter alene i direktørstolen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen