Berlingske Business

Fremtiden tegner sort for TV-reklamer

BRITAIN-ADVERTISING
ARKIVFOTO Foto:

Forbrugerne vender i stigende grad ryggen til TV-reklamer og flygter over på digitale og sociale platforme, når der er reklamepauser i TV, viser ny nordisk undersøgelse af forbrugernes medievaner. Annoncørerne er derfor i fuld gang med at flytte reklamekronerne over på digitale medier.

At købe TV-reklame er ikke længere en stensikker vej til salgssucces for virksomheder og brands. Når reklamepausen begynder, kigger otte ud af ti nemlig på deres smartphone i stedet for. Det viser en ny nordisk undersøgelse af forbrugernes medievaner, som »Mund-til-mund«-reklameselskabet Buzzador står bag. I undersøgelsen har Buzzador – der kan skrive virksomheder som Procter & Gamble, Nestlé, Unilever og Reckitt-Benckiser på kundelisten – har spurgt over 47.000 personer i Sverige, Norge, Finland og Danmark om deres medievaner i dag, og hvordan de tror, at det kommer til at se ud i fremtiden.

Og konklusionerne er dårligt nyt for TV-reklamen, der i mange år har nydt godt af ryet for at være en ganske vist dyr, men også meget effektiv reklameform. Den tydeligste tendens i årets undersøgelse er nemlig, at smartphonen nu er blevet de fleste forbrugeres vigtigste medieplatform og har overhalet såvel den bærbare som TV.

»Til dels er det selvfølgelig et generationsspørgsmål. Men stik en smartphone i hånden på en 55-årig, og han eller hun bliver som en teenager,« siger Pär Thunström, administrerende direktør for Buzzador.

»En anden trend er »multi-screen«, altså det, at man bruger flere enheder samtidig. 50 procent af de adspurgte oplyser, at de altid eller ofte bruger computeren, mobilen eller andet, samtidig med at de ser TV. Det tal fordobles næsten under reklamepauser,« siger Pär Thunström.

Annoncører flytter reklamekroner

Trenden kan også aflæses i den årlige reklameforbrugsundersøgelse fra Dansk Oplagskontrol, der blev offentliggjort i sidste uge.

Den viste, at danske annoncører brugte 5,9 procent færre reklamekroner på TV i fjor. Og tendensen ser ikke ud til at være vendt i dette års første kvartal, hvor indkøbet af TV-reklamer landede på index 99 ifølge Gallup AdFacts.

Den nedadgående TV-reklametendens er langtfra ny og ruller også globalt. I december slog mediabureauet Zenith Optimedia, der er en del af det globale bureaunetværk Publicis, eksempelvis fast, at pilen snart vil pege nedad for TV-mediet som reklameplatform på globalt plan efter flere tiår med vækst.

I alt forventedes TV-reklamer i 2013 at sluge 40,2 pct. af de globale marketingbudgetter, der lander på 532 milliarder dollar, men det er også højdepunktet. Herefter falder andelen lige så langsomt til 39,3 procent i 2016.

En tilsvarende udvikling forventes i øvrigt af reklamekonglomeratet WPP, der bl.a. kontrollerer store mediebureaunetværk som MediaCom, Mindshare, MEC og Maxus.

Digital vækst

Mens TV som reklamekanal forudses at æde mindre andele af reklamebudgetterne fremadrettet, så peger pilen derimod – globalt og lokalt – opad for de digitale medier.

Mobiltelefonen forventes i særdeleshed at tiltrække sig annoncørernes opmærksomhed som reklameplatform fremadrettet. Den årlige vækst spås at lande på 50 procent de næste tre år, men det er også fra et meget lavt udgangspunkt, da denne del af den digitale markedsføring blot udgør 2,7 procent af den samlede reklameomsætning.

Det forventes at vokse til 7,7 procent i 2017, hvor mobilen overhaler såvel radio, magasiner som outdoor i andele på reklamemarkedet, viser prognosen fra ZenithOptimedia.

De negative tendenser er dog langtfra ensbetydende med, at det er et dødt annoncemedie. Hvis man eksempelvis ser på det lille fald i salget af TV-reklamer i dette års første kvartal herhjemme og sammenligner det med den generelle tilbagegang på annoncemarkedet, så har TV-mediet rent faktisk vundet markedsandele og er vokset fra 32,6 procent til 34,1 procent. Derved har TV nu overhalet dagbladene som den største annoncesluger blandt alle medieplatforme herhjemme.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen