Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Fra rå mekanik til avanceret rådgivning

25BUSELOS-MEDTECH-PINOL-145.jpg
Elos Medtech Pinol er i dag langt mere end en produktionsvirksomhed. Designprojektet har redefineret virksomheden, som i dag også sælger serviceydelser og produktudvikling. Foto: PR

Design er meget andet end smukke stole og praktiske termokander. Det er også en tankegang, der kan drive virksomheders innovation. Det kan Elos Medtech Pinol skrive under på. Den højteknologiske virksomhed har ændret selvopfattelse og repositioneret sig i kølvandet på et samarbejde med et designbureau.

Pinol Finmekanik. Sådan hed det nu højteknologiske firma Elos Medtech Pinol oprindeligt, da det blev etableret i 1969 i nordsjællandske Gørløse.

Dengang var firmaet primært underleverandør af små komponenter til de store spillere inden for medicinteknik og måleteknik. Og med årene blev det snarere en udvikler af medicinsk udstyr.

Men Pinol Finmekanik beholdt den gamle selvopfattelse.

Lige indtil virksomheden – der fik et nyt navn, da den blev en del af svenske Elos Medtech i midten af nullerne – indledte et samarbejde med designbureauet Moef. Bureauet skulle hjælpe Elos Medtech Pinol med at udvikle rådgivningsydelser og sælge dem.

»Elos Medtech er et højt specialiseret firma, og vi identificerede tidligt muligheden for at skifte position på markedet fra underleverandør til udvikler af nye produkter og rådgiver. Firmaet har en både bred og dyb viden om et nichemarked, der er virkelig værdifuld for deres kunder,« siger Ida Storm Jansen, projektleder hos Moef.

Designbureauet har siden etableringen for 12 år siden udviklet sig fra film- og reklamebranchens leverandør af »modeller« og »effekter« (heraf navnet Moef) til et rådgivende designhus med fokus på udvikling af strategi, produkter og kommunikation især til teknisk tunge og regulerede virksomheder.

charlotte rønhof

Design driver innovation

Samarbejdet mellem Elos Medtech Pinol og Moef kom i stand via den såkaldte Plus-ordning, hvor 12 virksomheder har forpligtiget sig at indgå i et partnerskab med 12 designvirksomheder for at løse hver sin innovationsudfordring.

Ordningen er støttet af Markedsmodningsfonden og drives i et konsortium mellem Dansk Design Center, Dansk Industri (DI), DTU og designbranchens organisation, Design denmark. Hvert partnerskab modtager 250.000 kroner i støtte fra Markedsmodningsfonden. Derudover forpligter hver virksomhed sig til at betale 50.000 kroner og stille med de ressourcer, opgaven kræver.

Tesen er, at design og designmetoder kan booste virksomheders innovationskraft og ­ innovationstempo, når det bruges i forretningsudviklingen. Eksempelvis i form af brugerdrevet udvikling, visuelle værktøjer, eksperimenter og hurtig prototyping.

03BUSUlla-T-rn-s-110939.jpg

Formålet er også via gode cases at åbne danske virksomhederes øjne for, at design ikke kun er pæne sofaer eller praktiske termokander, men også en tankegang og en række metoder, som virksomheder og organisationer kan bruge til at skabe forandring.

Og det var der brug for hos Elos Medtech Pinol, der opererer på et forretningsområder, der er gennem årene blevet stadig mere reguleret af myndighederne, og hvor produktionsmetoderne i høj grad er automatiserede.

Det har bl.a. krævet fokus på kvalitetssikring, viden om lovgivningen globalt om medicinsk udstyr samt kontinuerlig nytænkning af produkterne.

Derfor var potentialet i en repositionering på markedet en oplagt mulighed for Elos Medtech Pinol, der under samarbejdet med Moef om salgsmateriale fik øje på nye typer af ydelser.

Innovation

Nye varer og nye priser

Skiftet i positionering betyder både en ny strategi, en anderledes prissætning og ikke mindst flere og andre typer varer på hylderne.

Ud over den fysiske produktion tilbyder Elos Medtech Pinol nu også rådgivning inden for kommercialisering, kvalitetssikring og lovgivning på et ekstremt kompliceret og globalt område.

Det område har Søren Olesen, direktør i Elos Medtech Pinol, store forhåbninger til.

»Vi forventer at femdoble vores omsætning på rådgivningsområdet i 2020 i forhold til i dag. Ud over at det er rigtig sund fornuft forretningsmæssigt, så styrker hver eneste case, vi får, vores arbejde henimod at nå vores ønskede position som en troværdig videnpartner, der kan styrke vores kunders ambitioner om stærke produkter på markedet,« lyder det fra direktøren.

Billede

Virksomheden havde før samarbejdet med Moef primært set sig selv som producent og kommunikeret som en sådan.

Men i realiteten har virksomheden produktudviklet for kunderne i lige så høj grad, som den har produceret. Ændringen i identiteten beskrives som et paradigmeskifte for virksomheden, der med sin nye position er i fuld gang med at udvikle og omstille arbejdsgange og salg.

»Den intensive proces med Moef har åbnet vores øjne. Vi har i ti år været i gang med en strategi, der mindede om den her, men haft svært ved at få ydelserne beskrevet og kommunikeret til vores kunder. I dag har vi redefineret vores ydelser, og pakken med ydelser er åbnet så at sige,« forklarer Søren Olesen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen