Berlingske Business

Fra Napster til nytænkning

Fra Napster til nytænkning - 4
Foto:

Musikbranchen øjner bedre tider efter et årti med digitalisering og pirater. Erfaringerne kan være et kraftigt fingerpeg for andre medieindustrier.

Fase 2: Overgang
Det med det konservative kan der være noget om. I hvert fald var det en udefra kommende spiller, der fik gang i et lukrativt, lovligt onlinemarked, nemlig Apple, en nichespiller i computerbranchen og en ukendt størrelse i musikverdenen. Dét sidste ændrede iPod og iTunes på med det store gennembrud i 2003. Den bærbare musikafspiller er blevet et stilikon, og Apple er rykket op i det globale erhvervslivs superliga. Det var hardwaren, iPod’en, der skabte størst opmærksomhed, men i virkeligheden var den digitale musikbutik, iTunes, Applechef Steve Jobs’ egentlige kunstgreb. Med ét slag kunne de lovlydige musikinteresserede købe og downloade musik med ganske få klik, og det var populært.

Det digitale musikmarked boomede, og Apple fik broderparten af det, ligesom man løb med en pæn del af den samlede fortjeneste i musikkredsløbet. Kilder i branchen fortæller Berlingske Tidende, at iTunes er en dårlig forretning for mange, bortset fra Apple. Og som vigtig sidegevinst havde Apple med kombinationen iPod plus iTunes introduceret et lukket kredsløb, hvor man skulle have en iPod for at bruge iTunes og vice versa. Apples indtog på musikscenen var samtidig startskudet til et opbrud i markedet, en udvikling der tog fart i 2007.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen