Berlingske Business

Fra Napster til nytænkning

Fra Napster til nytænkning - 3
Foto:

Musikbranchen øjner bedre tider efter et årti med digitalisering og pirater. Erfaringerne kan være et kraftigt fingerpeg for andre medieindustrier.

Fase 1: Opgør
».... og skydeskive« lyder den lynhurtige opfølgning fra Jesper Bay, marketingdirektør hos den danske afdeling af pladebranchens internationale organisation, IFPI, da Berlingske Tidende kalder musikindustrien for en digitaliseringens spydspid. De seneste ti år har nemlig budt på hyppig kritik af industrien, specifikt bekæmpelsen af piratkopiering, branchens ærkefjende og en rød tråd i hele historien om musikmarkedets digitalisering.

Starten gik i 1999 med musiktjenesten Napster, der med sit massive og velorganiserede udbud af gratis musik blev et symbol for ulovlige downloads. Efter nogle år fik musikindustrien med rettens hjælp lukket Napster, men den ulovlige download fortsatte under andre navne og med andre tjenester. Den dag i dag tegner de ulovlige fildelingstjenester, også kaldet P2P (peer-to-peer), sig for langt størstedelen af downloadet musik.

Musikindustriens strategi gik i første omgang ud på at stoppe piratkopieringen, men midlerne var ikke populære. Aggressive sagsanlæg mod enkeltpersoner skulle være skræmmende eksempler, men skabte også badwill i både marked og medier, erkender Jesper Bay: »Det har været prisen for at anvende disse sager i en pædagogisk sammenhæng, på bekostning af en hel del goodwill og omdømme.«

Et andet middel var DRM (Digital Rights Management), kopisikring, der låser musikfilen til én form for afspilning, eksempelvis en iPod. Her har kritikken gået på, at DRM er forbrugeruvenligt.

»DRM er alt andet lige en besværliggørelse for forbrugeren og et udtryk for mistillid til forbrugeren,« siger konsulent Mikael Høiris fra Dansk Musikerforbund.

Samtidig måtte musikindustrien også høre på, at man var for defensiv og konservativ. I stedet for at bekæmpe piratkopiering, skulle man prøve at udvikle markedet, lød argumentet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen