Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Formler og undtagelser

RB PLUS Hvornår trykker du på knappen, Helle?
Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2014 Foto:

Meninger om Medier.

I sin blog på b.dk dokumenterede professor Peter Kurrild-Klitgaard i sidste uge, at der nok synes en sammenhæng mellem de to statsministerkandidaters personlige popularitet og deres partiers vælgertilslutning. På den anden side kan der ikke spores nogen sammenhæng mellem kandidaternes popularitet og blokkenes vælgertilslutning – så et egentligt præsidentvalg bliver der aldrig rigtigt tale om. Partilederpopularitet flytter først og fremmest stemmer inden for blokgrænserne.

Sådan! To talserier sat på formel, korrelationen beregnet og konklusionen draget. Præcis som jeg elsker det. Men, for der er altid et men, så beskriver formlen sammenhængen mellem talparrene i almindelighed, og når afgørelsen er tæt, kan det ualmindelige meget vel blive det udslagsgivende.

20INDNiels-B-Christiansen-f.jpg

Først og fremmest kan man, som Kurrild-Klitgård gør, diskutere, hvilken vej kausaliteten går. Er det partilederens popularitet, der betinger partiets vælgertilslutning – eller er det partiets politik og opfattelsen i vælgerbefolkningen, der afgør vælgertilslutningen og partilederens popularitet. Ligeledes skal man erindre, at tallene er indhentet i en mellemvalgsperiode, hvor bevægelserne ofte er hurtigere, og svingene større, end når valgkampen spidser til.

Ølfaktoren bør også nævnes – altså hvilken partileder, man helst vil dele et par øl med. Amerikanske valgforskere kalder det likeability, og kandidaten med den højeste score ender som regel med at vinde valget. Jeg har tidligere på disse sider beskrevet en undersøgelse af ølfaktorens betydning, som vi for et par år siden gennemførte i samarbejde med OMD og Kristiansen.Ulveman. Konklusionen var, at nok betegner vælgerne ideologi som det vigtigste kriterie for deres kryds, men på den anden siden side er vores valg ikke altid rationelle.

Endelig vil jeg nævne den teori, som britiske politologer kalder the valence issue. Teorien er, at en del af vælgerne ikke baserer deres valg på politiske ideologier, men i stedet indtager en værdibaseret stilling til de aktuelle spørgsmål – altså ikke en stillingtagen til eksempelvis graden af privatisering inden for sygehusvæsenet, men snarere kompetencen i sygehusvæsenet som sådan.

Dette får mig til at tænke på et sidste eksempel, som ikke lige lader sig sætte på formel – nemlig Venstre og Lars Løkkes slutspurt i de sidste dage op til sidste valg. Jeg tror fuldt og fast på, at Lars Løkkes indignerede tale om hans kræftsyge far i den sidste TV-debat før 2011-valget gav Venstre det uventede løft, som ingen af vi analyseinstitutter nåede at opfange fuldt ud. Så lige så meget, som jeg elsker, når ting kan sættes på formler, lige så meget elsker jeg undtagelserne. Især dem, der kan afgøre valg. Kunne jeg dog bare også få dem sat på formel!

cepos

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen