Berlingske Business

Forlist medieromance i USA - anklager om løgn og sagsanlæg på milliard

FILES-US-POLITICS-TELEVISION-MEDIA-MERGER
Foto:

De to amerikanske medieselskaber Sinclair Broadcast Group og Tribune Media skal alligevel ikke lægges sammen i en fusion til 3,9 mia. dollar.

Tribune Media har nemlig valgt at aflyse planerne og har i stedet valgt at sagsøge Sinclair Broadcast Group for 1 mia. dollar, skriver Bloomberg News.

Beslutningen fra Tribune Media blev meldt ud torsdag, hvilket var, tre uger efter at den amerikanske myndighed Federal Communications Commission havde kritiseret Sinclair Broadcast Groups indsats og ærlighed i forbindelse med at belyse konkurrenceforholdene i fusionen mellem de to rivaler. En fusion, som reelt ville betyde, at Sinclair Broadcast Group overtager Tribune Media.

Tribune Media har samtidig stævnet Sinclair Broadcast Group ved retten i Delaware for "Sinclairs substantielle brud" på fusionsaftalen, skriver Bloomberg News. Kravet om erstatning lyder på 1 mia. dollar for de tab, som Tribune har lidt.

I forbindelse med fusionen var der lagt op til, af hensyn til konkurrencen og dominansen på markedet, at flere tv-stationer skulle frasælges, men myndighederne stillede blandt andet spørgsmålstegn ved, om Sinclair reelt var køberen bag en tidligere direktør fra bilbranchen uden erfaring fra tv-branchen, som skulle købe WGN-TV i Chicago. Myndighederne stillede sig også tvivlende over for køberne til frasalg i Maryland, Dallas og Houston.

Derfor skulle en dommer gennemføre en høringsproces, hvilket ville forsinke en eventuel fusion i månedsvis.

- Denne usikkerhed og forsinkelse ville være skadelig for vort selskab og vore aktionærer, udtaler Peter Kern, topchef i Tribune Media, i en meddelelse.

Aktien i Tribune Media stiger torsdag med 2,9 pct., mens Sinclair Broadcast Group må se sine aktier falde med 2,6 pct.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen