Berlingske Business

Forlag frygter bibliotekernes udlån af e-bøger

Tirsdag, den 7. august 2012 e-booktop.dk / Andreas Foto: Morten
Foto:

Bogbranchens kommercielle grundlag vil blive undermineret, hvis bibliotekernes udlån af e-bøger ikke begrænses, advarer Forlæggerforeningen.

Den i forvejen pressede bogbranchen kæmper for at sikre, at Kommunernes Landsforening og Kulturstyrelsen i samarbejdet Danskernes Digitale Bibliotek (DDB) ikke fuldstændig underminere deres forretningsmodel ved i fremtiden at give danskerne ubegrænset adgang til forlagenes katalog af e-bøger.

DDB arbejder for tiden på at færdiggøre strategien for, hvordan danskerne i fremtiden skal kunne få elektronisk adgang til deres favoritforfattere, kogebøger, faglitteratur og meget andet, som de i dag henter på deres lokale bibliotek.

"Selvfølgelig skal bibliotekerne spille en rolle på det digitale område. Det er vigtig for bogbranchen. Men det skal også hænge sammen kommercielt," siger Christine Bødtcher-Hansen, direktør i Forlæggerforeningen, til Berlingske Business.

"Derfor er det vigtigste for os, at der findes en løsning, der er god for begge parter. Det vil sige, at den tilgodeser bibliotekernes mulighed for at udlåne e-bøger, og sikrer forlagenes indtjening, så der fortsat kan investeres i udviklingen af nye titler," siger Christine Bødtcher-Hansen.

Grund til bekymring

Og bogbranchen har grund til bekymring. Det viser erfaringerne fra et storstilet pilot-projekt, E-reolen, sidste år, hvor man afprøvede en såkaldt klik-baseret udlånsmodel, hvor bibliotekerne fik adgang til forlagenes katalog, og brugerne havde ubegrænset adgang til e-bøgerne. Hver gang en e-bog blev lånt, altså generede et klik, fik forlagene et vederlag.

Resultatet var en så massiv efterspørgsel på bestsellerne, at bibliotekerne nogle steder i landet måtte sætte en øvre grænse for månedlige udlån for at sikre adgang til andre bøger. Ellers ville budgettet simpelthen blive brugt op på de mest populære titler.

"Lånerne definerede ganske enkelt udlånene af e-bøger. Sådan er det jo ikke med papirbøgerne, hvor det er bibliotekerne som med deres indkøb står for udvælgelsen af de bøger, der kan lånes," siger Christine Bødtcher-Hansen.

Hvorfor betale for det der er gratis

Forlagene så en anden effekt. Fordi brugerne ubegrænset kunne låne e-bøger gratis, var der ikke længere grund til at betale for dem hos boghandlerne.

"De færreste gemmer deres e-bøger i længere tid i modsætning til papirbøger, som folk har stående i reolerne længe. Derfor var der pludselig ingen forskel på at låne og købe. Resultatet var en stor vækst i udlån, men ingen salg. Og det vakte bekymring," siger Christine Bødtcher-Hansen.

"Bare fordi lån af e-bøger er gratis, så er de ikke gratis at producere. Modellen kannibaliserede ganske enkelt det kommercielle salg," siger Christine Bødtcher-Hansen med henvisning til at forlagene har en række udgifter til forfatter-royalties, oversættelse, redaktionel bearbejdning af nye titler, markedsføring og salg, som skal dækkes kommercielt.

Licens-baseret model

Det fik en række forlag her i blandt Gyldendal og Lindhart & Ringhof til i stedet at satse på en licens-model, hvor bibliotekerne kan vælge at få et bestemt antal licenser til hver af de titler, de vil tilbyde til lånerne. Har et bibliotek for eksempel 10 licenser til den seneste nye Jussi Adler roman, så kan max 10 lånerne af gangen få adgang til at låne bogen.

"Med den her model, så har vi på samme måde som med papirbøgerne, sikret et incitament til at købe e-bogen, hvis man ikke vil vente på at den er tilgængelig på biblioteket," siger Christine Bødtcher-Hansen.

Planen var at lave en fælles aftale mellem Forlæggerforeningen og bibliotekerne, men de faldt sammen da bibliotekerne forlod forhandlingsbordet. I stedet blev der lavet individuelle aftaler mellem 40 forlag og 64 biblioteker, som i dag giver 3 mio. danskere adgang til e-bøger gennem platformen ebib.

DDB arbejder på en løsning

Hos DDB er sekretariatschef Glenn Leervad-Bjørn lydhør overfor bogbranchens bekymringer.

"Mit udgangspunkt er at finde en tilfredsstillende løsning for begge parter," siger han til Berlingske Business.

"Bibliotekerne skal ikke betale vanvittige priser, ej heller skal forlagene have ødelagt deres forretning."

Det er planen, at DDB skal være den centrale indkøbsfunktion for de danske folkebiblioteker, og det kræver at alle landets kommuner giver DDB mandat til at føre forhandlingerne. Dags dato har 96 tilmeldt sig DDB, men før de sidste to er med, så kan DDB ikke starte forhandlingerne med forlagene.

Da der stadig arbejdes internt på en løsning på denne udfordring, ønsker han ikke at kommentere yderligere på, hvilken model DDB vil satse på i forhandlingerne med forlagene. Men han forventer at DDB skal forhandle med hvert enkelt forlag.

"På grund af nogle konkurrenceretslige problemstillinger bliver det forhandlinger med individuelle forlag frem for Forlæggerforeningen," siger Glenn Leervad-Bjørn.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen