Berlingske Business

Ford er politianmeldt for skjulte Instagram-reklamer

Nigel Harniman - 2016120711101
Der er formentlig ikke nogen, der er i tvivl om, at den kortfilm med Mads Mikkelsen i hovedrollen, som billedet er taget fra, er reklame. Men anderledes forholder det sig med en række instagrambilleder, mener Forbrugerombudsmanden. Free/Ford Motor Company

Forbrugerombudsmanden mener, at Ford har brudt markedsføringsloven i et samarbejde med 11 kendte.

Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, har politianmeldt Ford for skjult reklame, efter at bilselskabet har ladet 11 kendte poste billeder af sig selv og Ford-biler på Instagram.

De kendte - der indgår i et såkaldt ambassadørkoncept - har fra april 2013 og frem til nu 65 gange postet et billede af sig selv og en Ford-bil på det sociale medie Instagram.

Og det er vel at mærke sket, uden at det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er gjort helt klart, at der er tale om reklame.

Ford Danmark mener derimod, at det for en gennemsnitsbruger bør være klart, at der er tale om reklame, når billedet eksempelvis er forsynet med hashtagget #forddanmark.

BYRET

Det er bare ikke tilstrækkeligt ifølge Christina Toftegaard Nielsen.

»Det skal altid være klart for os, om der er tale om reklame. Det gælder også på de sociale medier.«

»Det er ikke tilstrækkeligt, at opslagene bærer et hashtag med produktets eller virksomhedens navn.«

totalkredit

Markedsføringsloven paragraf 4 siger, at en reklame skal fremstå, så den bliver opfattet som reklame, uanset hvilket medie den bringes i.

Denne paragraf har tidligere været i brug i spørgsmål om bloggeres pligt til at anføre, hvornår de bliver betalt for at lave et bestemt opslag.

Fords ambassadørkorps tæller blandet andre Aqua-parret Søren Rasted og Lene Nystrøm, skuespillerparret Laura Christensen og Thomas Levin samt kokken Paul Cunningham og skuespilleren og tv-værten Timm Vladimir.

Dancing friends

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen