Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Ford bejler til kvinder på nettet

Ford bejler til kvinder på nettet - 1
Foto:

En ny webtv-serie i 12 afsnit skal få unge kvinder til at køre Ford. Livsstilsserien er udviklet i samarbejde med Nordisk Film og er et ambitiøst eksempel på et af tidens hotteste markedsføringsbegreber, "branded content".

En kløgtig ungkarl vil forsøge at skaffe sig adgang til natklubben No. 8 på torsdag. Her fester 350 unge piger, der alle har været til casting på tre roller som værter i livsstilsprogrammet Boost.

Programmet går i luften på fredag og adskiller sig på to væsentlige punkter fra almindelige TV-programmer.

For det første kører de 12 afsnit udelukkende på nettet, nærmere bestemt kvindesitet MSN Style. For det andet er det købt og betalt af bilfirmaet Ford, der forsøger at fjerne billedet af gammel mand og blød hat fra deres image blandt yngre kvinder.

Programmet handler om tre unge kvinder, der kører landet rundt i den nye Ford Fiesta. De besøger kendte danskere og tager pulsen på tidens skønhedstips og modeevents. På websitet MSN Style kan seerne desuden dele tips om stil, mode og skønhed samt deltage i en række konkurrencer.

Gamle mænd med blød hat
"Det er ikke et fravalg af almindelige markedsføringskanaler, men en konstatering af, at Ford nok ikke er i top fem over biler, som yngre kvinder ønsker sig. Da jeg selv startede hos Ford, forbandt jeg også bilmærket med gammel mand og blød hat," siger pressechef i Ford Motor Company, Lene Dahlquist. Hun understreger, at det billede har ændret sig i store dele af målgruppen.

"Det har ændret sig. Men primært i motormedierne, der først og fremmest læses af mænd," siger Lene Dahlquist. Målet med Boost er at komme i kontakt med de unge kvinder, og det kommer programmerne også til at afspejle.

"I Boost-programmerne fokuserer vi på alt andet end hestekræfter og brændstofforbrug, for vores målgruppe betragter bilen som et accessory i stil med håndtasken. Noget man smykker sig med og gerne viser frem," siger Lene Dahlquist, der også håber, at festen på No. 8 kan være med til at skabe en masse ambassadører for virksomheden.

Fremtiden er branded content
7.000 kvinder tog på 14 dage casting-testen på forsiden af MSN, heraf var 350 til casting. Forsiden af MSN har ifølge mediebureauet Mindshare haft 48 mio. eksponering i castingperioden. Det har indtil videre kostet Ford under en mio. kr. Når alle afsnit, der er produceret i samarbejde med Nordisk Film, har været vist om et år, forventer virksomheden at have brugt op til fem mio. kr. på kampagnen.

Hos Dansk Annoncørforening følger direktør Otto B. Christiansen interesseret med i udviklingen inden for sponsoreret indhold – eller branded content.

"Der er ingen tvivl om, at det er noget, som vi kommer til at se meget mere til i fremtiden. Folk bliver mere og mere opmærksomme på reklamerne, og branded content er en måde at få dem ind ad bagvejen på. Det er dog forbundet med udfordringer i Danmark, hvor de statsejede virksomheder TV 2 og DR er så dominerende på TV-området," siger Otto B. Christiansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen