Berlingske Business

Forbrugerrådet om reklameskærme: Markedsføring man må finde sig i

reklameskærme
Dansk Reklame Film har udviklet en teknologi, der gør, at reklameskærme kan tilpasse reklamerne på skærmen efter målgruppen. Foto:

Nye skærme i Københavns Lufthavn, der kan målrette reklamer direkte til de forbipasserende, vækker ikke bekymring hos Forbrugerrådet Tænk. IT-Politisk Forening er derimod mere skeptisk.

I den nærmeste fremtid kan både forretningskvinden og familiefaren forvente at blive mødt af reklamer i Københavns Lufthavn, der er målrettet direkte til dem, og det er en form for markedsføring, danskerne skal til at finde sig i.

Det forklarer seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup, efter Berlingske mandag skriver om 600 nye reklameskærme, der er blevet sat op i hovedstadens lufthavn, og som på sigt skal kunne målrette annoncer direkte til de passagerer, der går forbi dem.

Flere har udtrykt bekymring omkring, at skærmene er endnu et eksempel på overvågningen af vores færden i samfundet, men det er nu ikke noget, der får Forbrugerrådet Tænk op af stolen.

»Det ville først være bekymrende, hvis det viste sig, at data om hver enkelt passager blev lagret, og forbrugerne til sidst ikke havde kontrol over, hvad der foregår. Men det er jo ikke tilfældet her. Der er tale om, at man bliver scannet, og så kan annoncerne målrettes alt efter passagerens køn og alder. Det er bare markedsføring, man må finde sig i,« siger Anette Høyrup.

De nye reklameskærme er blevet sat op i lufthavnen 1. februar og er udstyret med små kameraer, som kan aflæse forbipasserendes køn, alder og opmærksomhed.

I første omgang skal oplysningerne fra kameraerne blot bruges som dokumentation til annoncørerne, så de kan se, at deres målgruppe har passeret reklameskærmene i lufthavnen, mens deres annoncer er blevet vist. Men senere i forløbet åbnes der for, at reklameskærmene skifter annoncer i det sekund, en ny passager går forbi, og at annoncen passer til den pågældende passager med udgangspunkt i køn, alder og rejsedestination.

Oplysningerne bliver ikke lagret, og man bliver som passager ikke registreret personligt. Dermed er der ingen grund til bekymring, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk. Anette Høyrup kan dog godt forstå, at man som flyrejsende kan reagere på, at der bliver sat kameraer op i en kommerciel sammenhæng.

»For nogen kan det godt virke intimiderende og give et indtryk af, at det er en ny og ekstra særlig form for overvågning. Og så skal man også pludselig til at vænne sig til at blive mødt med målrettede reklamer i det offentlige rum. Det er der også nogen, der vil føle, er intimiderende,« siger Anette Høyrup.

Hos IT-Politisk Forening er næstformand Jesper Lund til gengæld mere skeptisk. Vi er som forbrugere i forvejen udsat for målrettede reklamer på eksempelvis Facebook, der via vores internetfærden kan placere annoncer i vores news feed. Men med de nye luftfartsskærme går man skridtet længere i forhold til målrettede reklamer, mener Jesper Lund.

»På Facebook er der tale om en registrering af din færden på nettet. Med ansigtsscanningen flytter du overvågningen ud i det fysiske rum, og det bliver langt mere uforudsigeligt, hvornår du bliver ramt af den,« siger han.

Datatilsynet, der er myndighed på området, oplyser, at man »følger lidt med i sagen«.

»Men vi starter lige med at se på, hvordan det hele bliver modtaget. Og der er jo indtil nu kun kommet meget lidt frem om, hvad der egentlig foregår. Vi er ikke i gang med at undersøge det, men vi kunne eksempelvis se på det, hvis nogle af de berørte borgere klager og føler sig generet,« siger kontorchef Lena Andersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen