Berlingske Business

Flere danske medier er åbne over for fælles faktatjekmedie

Eksperter: Licensbetalere kan kræve milliarder af DR
I Norge står offentlige og private medier sammen om et faktatjekmedie. DR og TV 2 vil se på en dansk udgave, og Ritzau er åben over for at sende de faktatjekkede nyheder ud til læserne. (Foto: Erik Refner/Scanpix 2017) Foto:

I Norge står offentlige og private medier sammen om et faktatjekmedie. DR og TV 2 vil se på en dansk udgave, og Ritzau er åben over for at sende de faktatjekkede nyheder ud til læserne.

DR, Kristeligt Dagblad, Ritzau og TV 2 melder nu ifølge Politiken onsdag, at de er åbne for at se på et fælles faktatjekmedie.

Det sker, efter at Politiken har beskrevet netmediet Faktisk.no i Norge, som dagligt udgiver historier, hvor de efterprøver påstande bragt i medier og af politikere, og som private medier og public service-udbyderen NRK står sammen om at finansiere.

»Vi skal hele tiden kæmpe for vores berettigelse, hvor vi også dokumenterer, at det, vi viderebringer, er troværdigt. I det lys er det norske initiativ spændende«, siger TV 2s nyhedsdirektør Mikkel Hertz til Politiken.

Van Thillo

Det er dog ikke alle medier, der er lige begejstrede for ideen om at indgå et samarbejde.

»Vi laver faktatjek hver eneste dag, det er ganske enkelt selve ideen med at være et kritisk medie. Vores brugere skal kunne regne med, at vi rent faktisk tjekker tingene, og derfor er det unødvendigt at starte et nyt medie«, skriver chefredaktør for Ekstra Bladet Poul Madsen i en mail til Politiken.

Faktisk.no har fået 11 millioner kroner i støtte af fonde og mediekoncerner, herunder aviserne Dagbladet og VG, og de 4 ejere har forpligtet sig til, at de i 2018 og 2019 giver 3 mio. om året.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen