Berlingske Business

FIFA-sponsorerne er kommet under pres

ADIDAS-RESULTS/
Foto:

FIFA-sponsorerne er under pres fra medier og forbrugere, men indtil videre har reaktionerne været verbale. Nu tyder målinger imidlertid på, at den negative forbruger-stemningen mod Coca-Cola, Nike, Adidas, Visa og de andre sponsorer for alvor er ved at få fat.

Den første store FIFA turnering efter de mange anholdelser og skandale-skriverier om korruption er i gang.

Det drejer sig om Kvinde VM i Canada, og de hårdt pressede sponsorer satser naturligvis på, at opmærksomheden samler sig om det sportslige, og at de vrede ord og anti-logoer, som forbrugere over hele verden deler på nettet, ryger lidt i baggrunden igen, skriver Markedsføring.dk.

Fx er Nike ude med en reklamefilm på amerikansk grund, der hylder de fodboldspillende kvinder, men ifølge media intelligence-platformen Meltwater er holdningerne til FIFA-sponsorerne på de sociale medier ved at få kraftig negativ slagside.

For både Nike og McDonald’s vedkommende associeres ifølge Meltwaters media buzz-målinger med ord som ”korruption”, ”bestikkelse” og ”skandale” (se illustration), og også Coca-Cola og Adidas får tørt på af forbrugerne, skriver brandchannel.com.

QATAR/

- Det viser, at sponsorerne er ved at komme under et reelt pres, og jeg er helt sikker på, at de media buzz tal bliver der set på rundt omkring i hovedkvartererne hos de store sponsorer, siger Carsten Buhl, der tidligere har stået i spidsen for Carlsberg-gruppens mangeårige EM-sponsorat.

FIFA film-flop

Og for ligesom at gnide salt i såret, fik de amerikanske forbrugere for nylig også vist deres utilfredshed med FIFA i forbindelse med en filmpremiere, skriver Markedsføring.dk.

Filmen ”United Passions”, der - med navne som Tim Roth, Sam Neill og Gerard Depardieu på rollelisten - fortæller historien om FIFA (og i øvrigt er pænt finansieret af FIFA selv).

Den var på premiere-plakaten i 10 amerikanske byer og floppede ifølge nyhedsbureauet AP totalt: På to dage indspillede den 607 dollar - en enkelt biograf i Phonix indberettede 9 dollar, hvilket betyder, at bare en enkelt person valgte at se den...

Herbert Hainer

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen