Berlingske Business
17:42

Farverige trolde og Justin Timberlakes stemme skal lokke turister til Danmark

FILES-BRITAIN-US-CINEMA-TROLLS
Justin Timberlake og Anna Kendrick lægger stemme til den engelske udgave af Trolls. I Danmark bliver det sangerne Christopher og Stine Bramsen. / AFP PHOTO / DANIEL LEAL-OLIVAS Foto:

Hos VisitDenmark håber de, at animationsfilmen Trolls bliver den næste store biografbasker. Filmen bygger nemlig på de danske Gjøl-trolde, og derfor har den danske turismeorganisation indledt en stor offensiv, der skal lokke folk fra verdens biografer til Danmark.

De fleste, der har set filmen The Beach fra 2000 med Leonardo DiCaprio i hovedrollen, har nok haft lyst til at rejse til filmens paradisiske omgivelser i Thailand. Enkelte har sikkert også booket en flybillet til Las Vegas, efter den første af de absurde Hangover-film udspillede sig i Syndens By. Men kan små animationstrolde have samme effekt, og få flere turister til at holde ferie i Danmark? Det håber VisitDenmark meget på.

Animationsfilmen Trolls, der har Danmarkspræmiere i denne uge, bygger på de danske Gjøl Trolde, der blev udviklet af Thomas Dam i 1930’erne. Og desuden er der et sammenfald i nogle af de kerneværdier, VisitDenmark gerne vil markedsføre Danmark på, og så filmen, hvor Justin Timberlake og Anna Kendrick lægger stemmer til hovedpersonerne.

06BUSlego-movie.jpg

»Filmen handler ikke om Danmark. Men Gjøl-Trolden er dansk, og når man ser filmen, er troldene meget positive og glade. Det spiller godt sammen med Danmark, og det billede man har af os ude i verden,« fortæller VisitDenmarks administrerende direktør, Jan Olsen. Han vil ikke afsløre hvor meget VisitDenmark har måtte betale 20th Century Fox, der er distributører af filmen, for samarbejdet, men afviser med en stor latter, at det skulle være i nærheden af halvdelen af VisitDenmarks samlede budget for 2016. Det er slet ikke tilfældet, forsikrer han.

Lang udvælgelsesproces

Tidligere har VisitDenmark med stor succes samarbejdet med både danske film som en Kongelig Affære og Fasandræberne samt Hollywood-filmen The Danish Girl, men fordi koblingen til Danmark ikke er lige så udtalt i Trolls, har VisitDenmark været meget grundige i deres forarbejde inden de endeligt besluttede sig for at satse på filmen.

jf

»Det er snart to år siden jeg først hørte om den her mulighed, og næsten halvandet år siden jeg så de første stregtegninger i en kælder hos Fox i London,« fortæller Anja Hartung Sfyrla, der er chef for forretningsudvikling i VisitDenmark.

Siden har hun haft adgang til filmens storyline og løbende set mere og mere, efterhånden som DreamsWorks, der står bag Trolls, blev færdige. Først i starten af 2016 besluttede VisitDenmark endegyldigt, at de gerne ville køre en kampagne med udgangspunkt i troldene og Trolls-filmen.

»Vi havde set ret meget af filmen, før vi sagde ja. Vi skulle være sikre på, at det værdisæt, der er i filmen, også afspejler de værdier, vi normalt markedsfører Danmark på. Jeg tror de vil betragte os som værende utroligt grundige og meget langsomme i at tage en beslutning,« fortæller Jan Olsen med en latter i stemmen.

Også branding-ekspert Simon Bastiansen fra MKTG Danmark mener at VisitDenmark har landet en god aftale. Selvom han ikke kender alle detaljerne, vender han tommelfingeren i vejret til den slags samarbejder, og henviser til Frost, der er den mest indbringende animationsfilm gennem tiderne, som et oplagt eksempel på et lignende samarbejde, der har medført øget turisme i Norge.

»Det er et intelligent partnerskab. Der er et naturligt værdimatch mellem Danmark og filmen, og man rammer børnefamilierne mens de har paraderne nede. Det virker som rigtig godt arbejde fra VisitDenmarks side af. Det lyder som lidt af et scoop,« vurderer branding-eksperten.

Plageeffekt og bedsteforældre

Efter den lange udvælgelsesproces er VisitDenmark slet ikke i tvivl om, at Trolls bliver en stor succes. Selvom filmen endnu ikke har haft præmie, spår Anja Hartung Sfyrla at det bliver et populærfænomen, ligesom man tidligere har set Frost, Find Nemo og Toy Story blive det. Ikke kun fordi Justin Timberlake med sine næsten 150 millioner følgere på sociale medier er én af klodens mest fulgte personer, men også fordi Gjøl-troldene tilføjer et ekstra niveau, der vil gøre filmen særligt interessant for bedsteforældre.

film

»Filmselskabet tror på, at lige netop Trolls vil fange mange bedsteforældre, fordi de selv kender Gjøl-trolden fra da de var børn. Så der er noget nostalgi for dem. Og i tillæg til det, så har alle de store animationsfilm i dag også et lag for voksne,« fortæller Anja Hartung Sfyrla, der derfor mener at VisitDenmark sagtens kan lykkedes med at lokke turister til Danmark selvom animationsfilm typisk er målrettet børn. Men selv hvis det ikke virker, har VisitDenmark et ekstra es i hånden, fortæller den administrerende direktør, Jan Olsen:

»Vi ved, at når vi har kørt reklamer for Danmark på morgenmadsprodukter i Tyskland, så har det ført til flere tyske turister i Danmark. Og desuden er en plageeffekt fra børn ofte svær at modstå,« siger Jan Olsen.

»Find Your Happy Place in Denmark«

VisitDenmark har købt eneretten retten til at brande sig som destination og hjemstavn for troldene. Derfor vil der på boksene til McDonald’s Happy Meals i Tyskland bl.a. komme til at stå »Find Your Happy Place in Denmark«, der er en forlængelse af Trolls-filmens slogan, »Find Your Happy Place«. I æsken vil der desuden være en trold, og man vil have mulighed for at vinde en rejse til Danmark.

Desuden kan man allerede nu se en stribe 360-graders videoer på VisitDenmarks Youtube-kanal, hvor Danmark bliver vist frem fra en trolds perspektiv. Ydermere kommer reklamemateriale for Danmark som troldenes hjemland til at stå i butiksruderne på rejsebureauets DerParts cirka 450 butikker i Tyskland. Det betyder alt i alt, at op mod en halv milliard mennesker fra ét af de 10 lande, der er VisitDenmarks indsatsområde, kommer til at møde koblingen mellem Trolls og Danmark. Det er mange mennesker, medgiver VisitDenmark, men alligevel er de ikke bange for at sigte for bredt.

Fordi prisen for samarbejdet er så lav, er der nemlig plads til at ramme ved siden af målet med nogle målgrupper.

»Det er klart, at der kommer til at være lidt mere spild. Men sådan er det, når man går så bredt ud,« afslutter Jan Olsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen