Berlingske Business

Farvel til trut-tøserne...

trompetpiger
Dansk Reklame Film har fået ny visuel identitet. Trompetpigerne er væk, og biografgængerne bliver i stedet mødt af ”almindelige” biografgængere, der synger, fløjter og nynner den klassiske danske trompetpige-fanfare. Foto:

...men ikke fanfaren. Et lille bureau har hjulpet Dansk Reklame Film med nye vignetter, hvor ”almindelige” biografgængere synger, nynner og fløjter den klassiske reklame-fanfare i stedet for trompet-pigerne.

Dansk Reklame Film har strammet den visuelle identitet op.

Væk er det røde 3D-look i logoet, der er erstattet af et sort et af slagsen.

Det visuelle koncept – der lanceres i dag i Danmark og Norge – tager stadig afsæt i de efterhånden klassiske trompetpiger, der siden 1957 har blæst en fanfare for reklamer i biografen, men "i et mere tidsvarende udtryk", som det lyder fra Dansk Reklame Film.

Identiteten er fra i dag synlig på Dansk Reklame Films hjemmeside og i deres grafiske materiale. Det skriver Markedsføring.dk.

Artiklen fortsætter under billedet
drf nyt
Nyt logo

Det norske søsterselskab Media Direct Norge vil få samme visuelle profil, hvilket er en konsekvens af, at selskabet fik en samlet nordisk ledelse i 2015.

Begge selskaber er ejet af Egmont-selskabet Nordisk Film.

Boye & Spellerberg står bag

De omtalte trompetpiger vendte efter nogle års fravær tilbage i Dansk Reklame Films logo i 2004 med kreativ assistance fra Advance. I 2011 måtte de tre veldrejede piger gennemgå en makeover, da We Love People assisterede.

Artiklen fortsætter under billedet
drf gammel
Gammelt logo.

Denne gang er det Boye & Spellerberg, der har hjulpet Dansk Reklame Film, og man ser mest tydeligt deres aftryk i de nye vignetter, der afspilles før og efter reklameblokken i biograferne.

Her er trompetpigerne væk, og biografgængerne bliver i stedet mødt af ”almindelige” biografgængere, der synger, fløjter og nynner den klassiske danske trompetpige-fanfare.

Det er i øvrigt ikke første gang, at trompet-pigerne forsvinder fra biograferne.

Det skete også i 1985, hvor Dansk Biograf Reklame og Gutenberghus Reklame Film fusionerede og blev til Dansk Reklame Film. I midten af halvfemserne vendte de tilbage.

- Ved at lade danskerne fortolke fanfaren frit efter hukommelsen bliver mediet sit eget bevis på, at biografreklame virker. Den dimension satte vi os for at få med, da vi blev bedt om at udvikle nye vignetter. Annoncører går jo også i biografen, siger kreativ direktør Peter Boye fra Boye & Spellerberg. Det skriver Markedsføring.dk.

Køb dig ind i vignetten

Hos Dansk Reklame Film er Theis Hector, direktør, ikke i tvivl om, at det er en stærk tradition og et stærkt ikon, som skal videreføres i biografen.

- Trompetfanfaren fra 1957 er ikonisk. Den vil vi både værne om og udvikle videre til glæde for de mange biografgængere, siger han.

Han fortæller, at når universet er blevet etableret, så skal formatet udnyttes kommercielt.

Det skal ske ved at lade både skuespillere fra aktuelle kommende film eller karakterer fra annoncørernes reklameuniverser optræde i vignetterne.

- På den måde bygger vi en fin bro mellem de almindelige biografgæster, skuespillere og vores annoncørers reklameuniverser, som alle kan optræde som åbning og afslutning på reklamerne, slutter Theis Hector.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen