Berlingske Business

Farvel til nøgne damer i Playboy

USA-PLAYBOY/
Når Playboy til marts næste år udkommer efter et omfattende redesign er det uden afklædte kvinder på siderne. Foto:

Sex på papir er passé, mener ledelsen for det ikoniske mandeblad Playboy. Fra næste år vil modellerne i magasinet have tøj på.

USA: Ved stiftelsen for 62 år siden var Playboy pioneren blandt amerikanske mandeblade. Siden har udgiver Hugh Hefner bygget et imperium baseret på storbarmede, nøgne piger, men nu er det slut. I hvert fald i selve bladet.

Når Playboy til marts næste år udkommer efter et omfattende redesign er det uden afklædte kvinder på siderne. Magasinets oplag er nede på 800.000 - mod syv millioner, da det gik bedst i 1970erne - og ledelsen erkender, at man ikke kan konkurrere med nettet om nøgenhed.

»I dag er du kun et klik væk fra enhver tænkelig form for sex, helt gratis. Det er bare så passé på nuværende tidspunkt,« siger administrerende direktør Scott Flanders til New York Times.

PEARSON-M&A/FINANCIALTIMES

Hugh Hefner har godkendt beslutningen, der betyder, at kvinderne i bladet fremover vil være tildækkede på kroppens intime steder. Playboy vil også ændre noget af sit redaktionelle fokus og blandt andet begynde at skrive mere om spiritus, mens man styrker traditionen med undersøgende journalistik.

Målet er at fastholde og tiltrække kernelæseren: Den veluddannede mand i storbyen, der rent faktisk læser bladet på grund af artiklerne.

Playboy-magasinets amerikanske udgave kører med et solidt underskud, men koncernen er yderst profitabel. Derfor fastholder man bladet som en slags reklame for de mange andre produkter, Playboy sælger.

31BUSCindy-Whitehead.jpg

Chefredaktør Cory Jones erkender, at han kommer til at savne de nøgne modeller.

»Den 12-årige mig er meget skuffet over den nuværende mig. Men det er det rigtige at gøre,« siger han til New York Times.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen