Berlingske Business

Facebooks nye søgefunktion udfordrer Google

Facebooks nye søgefunktion udfordrer Google - 1
Facebook Chief Executive Mark Zuckerberg introduces a new feature called "Graph Search" during a media event at the company's headquarters in Menlo Park, California January 15, 2013. REUTERS/Robert Galbraith (UNITED STATES - Tags: BUSINESS SCIENCE TECHNOLOGY) Foto:

Facebook har lanceret en søgefunktion, Graph Search, der varsler det sociale netværks første skridt ind på search marketing-markedet. Et advarselsskud mod søge- og annoncekæmpen Google med »meget spændende perspektiver«, lyder det fra eksperter.

Verdens største sociale netværk, Facebook, er i luften med en ny søgefunktion, der blev præsenteret tirsdag i sidste uge under navnet Graph Search (GS). Med Graph Search kan brugerne søge i indhold og forbindelser på verdens største sociale netværk, som ikke er søgbare i andre søgemaskiner såsom Googles.Ifølge Jan Christiansen, Head of Social hos reklamebureauet Bates Y&R, er noget af det mest spændende ved Facebooks nye satsning, at det giver en hidtil uset mulighed for at søge i data hos dine venner, både i ting, som sker lige nu, og i gamle data.

Facebook ser dermed ud til at leve op til forventningerne og tage et nyt skridt i udfordringen af søge- og annoncekæmpen Google, der »ejer« search-markedet i dag, og dermed øge selskabets annonceindtægter.

Graph Search er Facebooks første store nyhed siden børsintroduktionen i maj i fjor, og ifølge Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, er det tænkt som hjælp til det sociale netværks flere end en milliard brugere, der nu får lettere ved at sortere i de enorme mængder af information, der ligger på Facebook.

»Vi ser Facebook som en stor social database. Ligesom i en hvilken som helst anden database skal det være muligt at søge i den,« sagde Zuckerberg ved præsentationen.

Zuckerberg fortalte videre, at søgemaskinen også vil omfatte emner på nettet uden for Facebook. Det sker i et samarbejde med Microsofts Bing.

It-analytiker Jeff Cagan siger til nyhedsbureauet AFP, at Graph Search er en beskeden udfordring for Google. I øjeblikket.

»Hvis jeg var Google, vil jeg betragte det som et advarselsskud fra Facebook. Det er ikke et øjeblikkeligt angreb, men angrebet vil komme på et tidspunkt,« siger Kagan ifølge Ritzau.

Hvad er Graph Search?

Søgningerne kan være efter steder, navne, kategorier eller helt enkle søgninger. Eksempelvis kunne det være når funktionen engang kommer på dansk »hoteller i nærheden af Disneyland, Florida« eller »restauranter mine venner anbefaler i Berlin«.

Resultaterne af søgningerne bliver dermed unikke for den enkelte bruger, da de er baseret på dennes netværk af venner og det indhold, som er blevet delt med brugeren på Facebook.

Graph Search vil dermed også virke bedst for meget aktive brugere af Facebook, som har mange venner på verdens største sociale netværk, der ligesom vedkommende selv hyppigt anvender mediets mange muligheder.

Graph Search søger på og returnerer indhold fra Facebook, som brugeren i forvejen ville have adgang til. Således kan det ikke sammenlignes med søgningerne på Google. Det skal også bemærkes, at Graph Search indtil videre kun er tilgængelig i en begrænset betaversion for udvalgte amerikanske brugere.

Ekspert: Store muligheder

»Dette bringer med et slag gamle dialoger til live igen, hvilket kan have meget stor værdi for venner. Hvis jeg stod og skulle til Los Angeles, ville jeg normalt skrive rundt til venner for at få deres bedste tip om hotel, restaurant, sportshold, seværdigheder og den slags,« siger han.

Derfor vil han være afhængig af, at folk gider hjælpe ham, og at de lige kan huske navnet på hotellet eller lignende.

»Med GS er jeg ikke længere afhængig af mine venners velvilje eller hukommelse. Nu kan jeg roligt stole på, at GS finder alt relevant, som mine venner har fortalt på Facebook, der handler om det søgte emne, og maskinen vil altid huske bedre end os alle sammen,« siger han.

Er det også et skridt ind på search marketing-markedet?

»Mange skriver, at Facebook med GS »skyder tilbage« mod Google, Yelp og andre søgetjenester. Der er ingen tvivl om, at der er nogle meget interessante perspektiver i fremtiden for dette produkt, såfremt man forstår at udnytte potentialet rent kommercielt,« siger Jan Christiansen.

Han mener, at det mest oplagte næste skridt er, at Facebook tilføjer købte søgefraser, der vil minde om Googles AdWords, og måske udvider det til at være Promoted Searches og herunder Sponsored Hot Topics baseret på ens venners søgninger lige nu og lignende.

»Med dette sagtkan GS sagtens og forhåbentlig snart udvides til at give tredje parts websider eller bureauer adgang til at bruge nogle af disse data. Herefter vil det kun være fantasien, der sætter grænser for hvilke funktioner, der kan udvikles. Det er meget spændende,« slutter han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen