Berlingske Business

Facebook løber panden mod muren i Kina

FACEBOOK-ZUCKERBERG/
Arkivfoto. Facebook har siden 2009 kæmpet for adgang til det enorme kinesiske marked, men de mange anstrengelser og krumspring er ifølge eksperter nyttesløse. Foto:

Facebook har siden 2009 kæmpet for adgang til det enorme kinesiske marked, men de mange anstrengelser og krumspring er ifølge eksperter nyttesløse. Det skriver Wall Street Journal.

Facebook har i årevis forsøgt at bejle til kinesiske myndigheder, blandt andet gennem ansættelse af kinesiske eksperter, talrige møder med embedsmænd og udviklingen af et censurværktøj til staten.

Derudover har Mark Zuckerberg anført en regulær charmeoffensiv, hvor han har lært mandarin og taget utallige ture til landet, som kulminerede med en løbetur over Den Himmelske Freds Plads. Men Facebook vinder fortsat ingen terræn.

- På det her tidspunkt, med Wechat, Weibo og andre produkter, så er det håbløst, siger Googles tidligere Kina-chef, Kai-Fu Lee, til Wall Street Journal om Facebooks chancer.

De kinesiske rivaler har sat sig tungt på markedet, hvilket komplicerer Facebooks indtog udover statens skepsis. Wechat er den mest populære og har hele 86 pct. af kinesiske internetbrugere i folden, skriver Wall Street Journal.

pix-Skype-mobil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen