Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Facebook løber panden mod muren i Kina

FACEBOOK-ZUCKERBERG/
Arkivfoto. Facebook har siden 2009 kæmpet for adgang til det enorme kinesiske marked, men de mange anstrengelser og krumspring er ifølge eksperter nyttesløse. Foto:

Facebook har siden 2009 kæmpet for adgang til det enorme kinesiske marked, men de mange anstrengelser og krumspring er ifølge eksperter nyttesløse. Det skriver Wall Street Journal.

Facebook har i årevis forsøgt at bejle til kinesiske myndigheder, blandt andet gennem ansættelse af kinesiske eksperter, talrige møder med embedsmænd og udviklingen af et censurværktøj til staten.

Derudover har Mark Zuckerberg anført en regulær charmeoffensiv, hvor han har lært mandarin og taget utallige ture til landet, som kulminerede med en løbetur over Den Himmelske Freds Plads. Men Facebook vinder fortsat ingen terræn.

- På det her tidspunkt, med Wechat, Weibo og andre produkter, så er det håbløst, siger Googles tidligere Kina-chef, Kai-Fu Lee, til Wall Street Journal om Facebooks chancer.

De kinesiske rivaler har sat sig tungt på markedet, hvilket komplicerer Facebooks indtog udover statens skepsis. Wechat er den mest populære og har hele 86 pct. af kinesiske internetbrugere i folden, skriver Wall Street Journal.

pix-Skype-mobil

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen