Berlingske Business

Euroinvestor angriber Europa på ny

Euroinvestor angriber Europa på ny - 1
Foto:

Euroinvestor har vundet slaget om brugerne i Danmark og har nu indledt andet forsøg på at indtage Europa. Først gælder det Frankrig og i løbet af det kommende år yderligere 2-3 lande.

Kampen om de finansinteresserede danskere er vundet, men ambitionen om at indtage verden har været sværere at opfylde end først antaget.

Nu gør brødrene bag finansportalen Euroinvestor klar til anden bølge af angrebet på Europa. Denne gang med den nye medejer, Saxo Bank, ved deres side.

Et nyt ambitiøst partnerskab i Frankrig er forløberen fra en række lignende tiltag det kommende år. Og om tre år forventer medejer og formand Søren Alminde, at halvdelen af omsætningen kommer fra udlandet.

»Vi har brugt det sidste stykke tid på at forberede vores internationale projekt. Vi vil de næste 12 måneder bevise, at vi kan etablere os internationalt,« siger Søren Alminde.

Børsnoterede Euroinvestor meddelte for nylig, at man har indgået en partneraftale med en af Frankrigs største internetportaler Free, der har knap 17 millioner brugere om måneden. Euroinvestor, der for alvor fik sit danske gennembrud, da man i 2000 indgik et lignende samarbejde med søgemaskinen Jubii, skal drive www.euroinvestor.fr, der bliver en del af Free-portalen. Inden for det kommende år forventer Søren Alminde at præsentere 2-3 nye partnerskaber i samme stil.

Det er ikke første gang, Euroinvestor har forsøgt at bryde igennem til det internationale marked. Et samarbejde med tyske Lycos om at etablere finansportaler i forbindelse med den nu tidligere Jubii-ejers internationale sites, kom aldrig for alvor op at flyve. Og nu er Lycos lukket.

Saxo Bank ny storinvestor
»De var tunge og danse med, og det lykkedes aldrig rigtigt. Vi har fået cirka en million brugere uden for Danmark, men det er spredt på for mange lande,« siger Søren Alminde. Han er nu klar til en europæisk relancering på en ny teknisk platform.

Søren Alminde ejer sammen med sin bror Jens Alminde cirka 50 pct. af aktierne i det børsnoterede selskab, der har fået Saxo Bank som ny storinvestor. Saxo Bank ejer nu 38 pct. af virksomheden.

»Saxo Bank vil også ud globalt og har et stærkt brand, der kan gavne os. Og så er de allerede etableret lokalt flere steder,« Siger Søren Alminde, der håber at kunne få glæde af både Saxo Banks lokalkendskab og fysiske tilstedeværelse.

Med cirka en halv million brugere om måneden i Danmark er det begrænset, hvor meget Euroinvestor kan fortsætte væksten herhjemme.

»Men vi kan stadig udnytte brugerne bedre. Det er blandt andet på den baggrund, vi etablerer aflæggere, som vi ejer 51 pct. af,« siger Søren Alminde og peger på ejerskabet i boligportalen Boliga, ligesom man er ved at etablere en pensionsportal og en rejseportal. På sigt skal samarbejdet med Saxo Bank desuden gøre det muligt for brugerne at kaste sig ud i aktiehandel via Euroinvestor.

Selskabet nedjusterede for nyligforventningerne til årets resultat fra 11 mio. kr. til 6,4 mio. kr.. Forventningerne til omsætningen blev skruet ned fra 31 mio. kr. til 26 mio. kr.

»Jeg synes det er tilfredsstillende. For et halvt år siden var stemningen jo nærmest panisk,« siger Søren Alminde, der netop har afsluttet regnskabsåret. Han peger på, at Euroinvestor ikke er tynget af gæld, men lægger ikke skjul på, at krisen har sat sine spor.

»Vi var da klart mere optimistiske for et år siden. Mange netmedier har det svært, men vi er nok mest mentalt påvirket. Her er vi nok lidt mere tilbageholdne, end vi var tidligere,« siger Søren Alminde, hvis virksomhed beskæftiger godt 20 fuldtidsansatte.

Formand for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), Christian Peytz, finder Euroinvestors succes i Danmark bemærkelsesværdig.

»Det er bemærkelsesværdigt, at Euroinvestor kan få lov til at være så store. Det burde jo være aviserne. Men aviserne er kommet for sent i gang med brugerinvolveringen,« siger han og peger på, at det først og fremmest er brugergenererede rygter og sladder om aktier, der har sikret Euroinvestor førerpositionen på finansområdet.

»Det flytter man ikke bare, fordi man knalder en debat på Borsen.dk eller Business.dk. De andre kan ikke vinde det, men Euroinvestor kan tabe det, hvis de ikke følger med,« siger Christian Peytz.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen