Berlingske Business

EU-Kommissionen kræver flere ofre fra TV 2

EU-Kommissionen kræver flere ofre fra TV 2 - 1
Indtil videre er der intet, der tyder på et frasalg af TV 2s nichekanaler Zulu, Charlie, Film og News. Foto:

Der skal bringes ofre fra TV 2, hvis EU-Kommissionen skal gå med til den plan for brugerbetaling, som politikerne lægger op til. Det vil efter alt at dømme betyde farvel til både hundehvalpe, biler og flybilletter.

Skal TV 2 have EU-Kommissionens tilladelse til at opkræve brugerbetaling fra danskerne, må TV-stationen bringe ofre. Det vil formentlig betyde salg af nicheaktiviteter som Momondo, Vi med Hund, Jobzonen og Bilzonen, mens salget af landets TV-master allerede er en afgørende del af politikernes redningsplan for den kriseramte TV-station.

Når politikerne torsdag og fredag sætter sig til forhandlingsbordet for at afgøre den statsejede TV-stations økonomiske fremtid, er det ifølge Berlingske Business oplysninger med et krav fra EU-Kommissionen om, at TV 2 skal sælge ud af de aktiver, der ikke tilhører virksomhedens kerneforretning. Ellers vil Kommissionen formentlig ikke godkende den redningsplan, som TV 2 og Kulturministeriet skal fremlægge 4. februar.

En redningsplan, der indtil videre rummer brugerbetaling for TV 2 fra og med 2012 og et salg af selskabet Broadcast Service Danmark, som TV 2 ejer sammen med DR.

Tilbagespoling af strategi
EU-Kommissionen gav i sommer staten tilladelse til at yde økonomisk nødhjælp til TV 2 i form af et statslån på omkring en halv mia. kroner. Til gengæld skal Kulturministeriet og TV 2 til februar have EU-Kommissionens godkendelse af en bæredygtig forretningsmodel for fremtiden og redegøre for, hvordan man har tænkt sig at betale statslånet tilbage.

TV 2 har allerede skilt sig af med TV 2 Radio og gennemført en omfattende sparerunde. Men der skal formentlig flere ofre på bordet for at tilfredsstille Kommissionen. Broadcast Service Danmark er allerede så godt som sat til salg. Virksomheden, der ejer og driver landets TV-master, forventes at indbringe i omegnen af 600 mio. kr. til deling mellem TV 2 og DR. De penge skal bruges til at redde TV 2 ud af den akutte likviditetskrise.

Men politikerne kigger også på udsalg i resten af TV 2s portefølje, der blandt andet tæller ejerandele i jobportalen Jobzonen (15 pct.), bilportalen Bilzonen (34. pct.), hundemagasinet »Vi med Hund« (30 pct.) og rejseportalen Momondo Norden (35 pct.). Et salg af disse aktiviteter vil markere den endelig tilbagespoling af tidligere TV 2-direktør Per Mikael Jensens strategi om at udnytte TV 2s brand i mange forskellige brancher.

Indtil videre er der intet, der tyder på et frasalg af TV 2s nichekanaler Zulu, Charlie, Film og News, ligesom ejerandelen i TV 2 Sport ser ud til at overleve.

Regulering af licens
»Der findes jo en række veje at gå. Det, der er inde i billedet, er en pristalsregulering af licensen. Og selvfølgelig er forhandlingerne om TV2 koblet sammen med DR’s situation. Det handler om public tv, og der er mange elementer i spil - bl.a. licens og betaling,« siger de radikales medieordfører Jørgen Poulsen til Ritzau.

Af tekniske årsager er der enighed blandt forligspartierne om, at en brugerbetaling for TV 2 først kan træde i kraft 2012. Kulturministeriet kigger pt. på om, og i givet fald hvordan, TV 2 skal hjælpes indtil da. Endnu er intet officielt afgjort.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen