Berlingske Business

EU-Kommission lammer TV 2

EU-Kommission lammer TV 2 - 1
Foto:

EU-Kommissionen knuste i går Kulturministeriet og TV 2s drømme om en hurtig godkendelse af redningsplanen for TV-stationen. TV 2s forretnings- model kommer nu til at svæve i det uvisse i mindst et år.

Havde TV 2s ledelse forventet at slippe hurtigt ud af statens stramme greb med en tilladelse til at opkræve brugerbetaling i baglommen, er det tid til at nedjustere forventningerne.

I går meddelte EU-Kommissionen, at man nu iværksætter en dybdeborende undersøgelse af den redningsplan, som et bredt flertal i Folketinget vedtog i januar. Det betyder, at en afklaring på TV 2s fremtid næppe foreligger før om et til halvandet år.

»Vi havde selvfølgelig hellere set en godkendelse, så vi fik permanent klarhed over TV 2s situation. Men vi tager til efterretning, at Kommissionen vurderer, at der er tale om en så kompleks og principiel sag, at man har behov for en større undersøgelser, hvor man også inddrager andre parters syn på sagen,« siger Jesper Hermansen, afdelingschef i Kulturministeriet til Business.dk.

Brugerbetaling
Godkendes redningsplanen for TV 2, betyder det blandt andet, at TV-stationen kan opkræve brugerbetaling for sin hovedkanal fra 2012.

TV-stationen fik allerede for et år siden et statslån, der skulle forhindre en betalingsstandsning i kølvandet på en akut likviditetskrise efter massive investeringer og et svigtende reklamesalg. Med beslutningen om at indføre brugerbetaling, ville politikerne gøre det muligt for TV 2 at skabe en bæredygtig forretningsmodel.

Nu trækker en afgørelse ud og det kan ende med, at hele den politiske proces i Danmark åbnes op igen.

»Når den ikke glider direkte igennem, må der være nogle ting, man skal kigge nærmere på, og det kan selvfølgelig betyde, at der er ting, der skal ændres. Kommer man frem til det, ryger den tilbage til Folketinget, der så skal blive enige om en revideret plan,« siger Pernille Wegener Jessen, ekspert i statstøtte og lektor ved Handelshøjskolen, Århus Universitet.

Ingen plan B
TV 2-formand Lars Liebst erkender, at det er en reel mulighed, at Kommissionen ender med at underkende planen.

»Selvfølgelig er der en risiko for, at den falder. Vi håber stadig, at den går igennem, og vi mener stadig, at vi har gode argumenter,« siger Lars Liebst, der afviser, at han har en plan B i skuffen. Han lægger ikke skjul på, at han er skuffet.

»Det er ikke noget, vi synes er sjovt. Det skal ikke være en hemmelighed. Vi har hele tiden vist, at Kommissionen skulle godkende planen, og at der var en risiko for det her. Men det er ikke sjov,« siger Lars Liebst.

»Lokalt er der jo opbakning til planen. At der nu er andre, der begynder at blande sig, må vi tage med. Jeg tror ligeså godt, at vi kan indstille os på, at det er en længere proces,« konstaterer han.

Øger usikkerheden
Så længe EU ikke har godkendt redningsplanen og TV 2 dermed ikke kan låne penge på det private marked, er der ingen udsigt til, at TV-stationen kan slippe ud af de stramme klør, der blandt andet betyder, at TV 2 er forhindret i at etablere nye kanaler.

Både i Kulturministeriet og på TV 2 afviser man dog, at meldingen fra Kommissionen får direkte indflydelse på TV 2s økonomi nu og her, da brugerbetalingen under alle omstændigheder først skulle træde i kraft i 2012.

»Det giver bare en yderligere usikkerhed, men dem har vi jo i forvejen så mange af omkring TV 2,« siger adm. direktør Merete Eldrup, der betegner meldingen som ærgerlig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen