Berlingske Business

EU-dom: TV 2 modtog statsstøtte - kan få store økonomiske konsekvenser

tv2
BMINTERN - TV 2 Teglholmen K Foto:

I en EU-dom fastslås det, at TV 2 har modtaget statsstøtte. Det oplyser EU-Domstolen.

Reklameindtægter, som TV 2 fik i perioden 1995-1996 via TV 2-fonden og en kompensationsordning i perioden 1995-2002, var statsstøtte til TV 2.

Det fremgår af en længe ventet afgørelse fra EU-Domstolen torsdag, som kan få stor økonomisk betydning for et milliardsagsanlæg mod TV 2 samt for planerne om at sælge TV 2.

»I sine domme af i dag fastslår EU-Domstolen, at de omhandlede indtægter var under offentlig kontrol og stod til rådighed for staten, som kunne træffe afgørelse om deres anvendelse. I medfør af EU-Domstolens retspraksis udgør de omhandlede indtægter derfor »statsmidler«,« oplyser EU-Domstolen.

TV 2 har argumenteret for, at TV-stationen slet ikke har modtaget statsstøtte, men at der derimod var tale om en kompensation for TV 2s udgifter i forbindelse med public service-forpligtelserne. TV 2s argument er altså, at der ikke var nogen fordel, og at der derfor heller ikke skal betales noget tilbage. Og her har TV 2 altså tabt med dagens endegyldige dom, der omfatter hele tre sager ved domstolen.

Uvis fremtid

Hvad de økonomiske konsekvenser af dommen bliver, er dog stadig uvist. Med dommen kan en sag, som konkurrenten Viasat har anlagt ved Østre Landsret, nu genoptages. Her kræver Viasat ifølge TV 2s seneste årsregnskab, at TV 2 skal betale såkaldte ulovlighedsrenter af statsstøtten tilbage til den danske stat. Kravet lyder på hele 1.753 mio. kroner. Dertil kommer andre søgsmål, der bringer de samlede retskrav mod TV 2 op på ca. fire mia. kr.

»Vi tager dommene til efterretning. Det er et grundvilkår, at der føres sager mod os på baggrund af den tidligere finansiering af TV 2, og spørgsmålet om ulovlighedsrenter skal nu afgøres af de danske domstole. Der er ingen automatik i, at TV 2 skal betale - og vi er uenige i, at der skal betales ulovlighedsrenter, da støtten har kompenseret TV 2 for pålagte og for længst opfyldte public service-forpligtelser,« siger TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup i en kommentar til dommen.

Planer om at sælge TV 2 er på tegnebrættet, og flere potentielle bydere har meldt deres interesse. Blandt andet har Berlingske Media, Egmont og Viasat-ejeren MTG meldt sig på banen. Det er foreløbigt uvist, hvad dommen får af betydning for et muligt salg af TV 2.

Kulturminister Mette Bock (LA) siger i en skriftlig kommentar, at staten var forberedt på dommen og derfor allerede er i gang med »en konstruktiv dialog med EU-Kommissionen om mulige løsninger, såfremt TV 2 bliver idømt ulovlighedsrenter.«

»Det er afgørende for at kunne igangsætte en privatisering, at potentielle købere vil kunne betrygges i forhold til eventuelle ulovlighedsrenter,« siger Mette Bock.

Uhyre kompliceret sag

Dagens EU-dom giver desuden EU-Kommissionen medhold i dens seneste vurdering af sagen.

Oprindeligt kom EU-Kommissionen frem til, samt at der var tale om statsstøtte, som var delvist inden for rammerne af EU-lovgivningen, men at støtten udgjorde en overkompensation. EU-Kommissionen krævede derfor, at TV 2 for perioden 1995-2002 skulle tilbagebetale et beløb på 628,2 mio. kroner plus renter til den danske stat. I alt 1.073 mio. kroner.

Den tilbagebetaling af støtte ville imidlertid medføre, at TV2 blev insolvent, og derfor anmeldte Danmark en planlagt rekapitalisering af TV 2 til EU-Kommissionen. Her besluttede EU-Kommissionen, at ethvert element af statsstøtte, der var forbundet med den planlagte rekapitalisering af TV2, var foreneligt med det indre marked - altså lovligt.

EU-Kommissionen foretog i 2011 en ny vurdering, og her holdt Kommissionen fast i, at der var tale om statsstøtte, som var foreneligt med det indre marked, og at overkompensationen på 628,2 mio. kroner nu udgjorde en passende kapitalbuffer for TV 2.

Dermed er kernen, at der er tale om statsstøtte, og at det ikke har været anmeldt som statsstøtte. Og det kan få betydning for sagen ved Østre Landsret, hvor der er et milliardbeløb på spil.

Frands Mortensen, der er professor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, vurderede for over fagmediet Journalisten forud for dommen, at TV 2 i den relevante periode har modtaget godt seks milliarder kroner fra den danske stat, og at renter samt renters renter efter hans beregninger udgør to en halv milliard kroner - mere end TV 2’s egenkapital på 1.656 mio. kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen