Berlingske Business

Et flertal vil fravælge dele af DR for at spare licens

Netflix
»Vi er i en periode – også med Netflix på markedet – hvor man reelt som tv-forbruger for første gang har fået nogle alternativer til den gamle måde at se tv på. Det er blevet meget mere diversificeret, og der er utroligt mange gode tilbud. Når der er det, går man selvfølgelig lidt væk fra »det gode gamle«,« siger han til Jyllands-Posten. Foto:

Over 60 procent af danskerne vil gerne kunne fravælge dele af DR og kun betale licens for det indhold, de bruger, viser måling.

Hvis man kunne spare licens ved at fravælge en del af DRs programmer, ville over 62,8 procent af danskerne gøre det.

Det viser en måling fortaget af Wilke for Jyllands-Posten.

Udviklingen er naturlig, fordi streamingtjenester som Netflix har givet danskerne et alternativ til det traditionelle TV-medie, siger Claus Bülow Christensen, som er digital analytiker og udviklingsdirektør hos Zibra Digital Media Group.

Store Biografdag 2014

»Vi er i en periode – også med Netflix på markedet – hvor man reelt som tv-forbruger for første gang har fået nogle alternativer til den gamle måde at se tv på. Det er blevet meget mere diversificeret, og der er utroligt mange gode tilbud. Når der er det, går man selvfølgelig lidt væk fra »det gode gamle«,« siger han til Jyllands-Posten.

Debatten om licens blusser gentagende gange op og senest under folketingsvalget, hvor Liberal Alliance foreslog, at licensbetalingen ændres til en abonnementsordning, hvor man kun betaler for det TV-indhold, man bruger.

pix-Netflix

Dansk Folkeparti støtter forslaget, mens Venstre gerne vil vente med at diskutere det til efter sommerferien. Socialdemokraterne, De Radikale og SF er i mod en abonnementsordning og ser hellere, at den nuværende licensmodel bliver bevaret.

NETFLIX-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen