Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Er danskerne jubeloptimister?

jubeloptimist

I byen Gordion i Lilleasien fandtes der ifølge et gammelt sagn en vogn, hvortil der var bundet en vognstang med en meget kompliceret knude. Man sagde, at den, der løste knuden op, ville blive Asiens hersker.

Mange prøvede, men ingen lykkedes med det, før Alexander den Store på sit felttog gennem Asien i år 334 f.Kr. indtog byen. Han fandt en simpel, men effektiv løsning: Han huggede den gordiske knude over med sit sværd.

Helt så nemt går det nok næppe at få løst den gordiske vækst-knude, som ikke bare Danmark, men det meste af Europa har befundet sig i gennem flere år, men hvis man nærstuderer analysehuset Nielsens seneste forbrugertillids-analyse, er der noget, der tyder på, at det går den rigtige vej, skriver Markedsføring.dk.

Klubkort

Forbrugertillidsindekset er fx kravlet seks point yderligere op siden første kvartal, og er dermed nået op på indeks 112: Et niveau vi skal helt tilbage til efteråret 2008 for at finde.

Og ifølge Rasmus Sarauw-Nielsen, der er Senior Client Executive hos Nielsen, er der positive træk at finde på flere centrale parametre i den nye analyse.

»Danskernes syn på jobsikkerheden ligger ganske vist på niveau med målingen i sidste kvartal, men set over de seneste to år er forbedringen markant. Kun halvt så mange danskere føler sig usikre på jobsituationen, som for to år siden. Dertil kommer, at 70 procent nu ser positivt på deres personlige økonomi for det næste år. Det er en stigning på 5 point i forhold til sidste kvartal. Ikke mindst det sidste trækker indekstallet opad,« siger han.

dba

Sammenlignet med resten af Europa ligger Danmark også i top, når det gælder forbrugertillid.

Og så er jeg jo nødt til at spørge, om vi ligefrem er jubeloptimister?

»Jubeloptimister er måske så stærkt et ord, optimister er vi i hvert fald. Men det har vi jo i bund og grund også flere gode grunde til at være: Beskæftigelsen fortsætter op, og det har den faktisk gjort siden foråret 2013, renten er fortsat lav, bl.a. fordi Danmark står uden for euroen, og den lave rente gavner boligejerne. Det giver stigende boligpriser og deraf igen afledt øget optimisme blandt forbrugerne,« siger Rasmus Sarauw-Nielsen til Markedsføring.dk.

I tilgift satte det danske bilsalg noget så usædvanligt som en rekord hen over sommeren. Og på dagligvarefronten tillader vi os også mere, viser tallene, men der er desværre et men, lyder det fra Rasmus Sarauw-Nielsen:

»Vi ser ikke den vækst i BNP, efterspørgsel og forbrug, som man kunne håbe og forvente. Ud over altså det føromtalte bilsalg.«

Så det er fortsat et måske?

»Ja, det er det. Der er mange positive indikatorer, ikke bare i Danmark, men også i Europa, der trækker i den rigtige retning, men det er altså lidt hønen eller ægget: Væksten kommer først, når forbrugerne begynder at købe. Og forbrugerne begynder først at købe, når væksten kommer.«

Læs hele historien i det nye nummer af Markedsføring, der udkommer i denne uge.

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen