Berlingske Business

Egmont vil bremse Putins medielov

Egmont
Indgangen til Egmont i Landemærket Foto:

Egmont har bedt Ruslands præsident Putin om at genoverveje sin medielov, eller i hvert fald udskyde tidspunktet, den skal træde i kraft på.

En ny medielov vil fra 2016 forbyde udlændinge at eje mere end 20 procent af russiske medieselskaber, og det har skabt betydelig bekymring i hele det russiske medielandskab. De tyske forlagshuse Axel Springer og Burda har taget initativ til en fælles henvendelse fra branchen til den russiske præsident, og Egmont går med.

Det bekræfter Egmont Publishings administrerende direktør, Torsten Bjerre Rasmussen.

»Jeg kan bekræfte, at vi er medunderskrivere på brevet. Vi håber på at opnå en lidt mere menneskelig gennemførelse af loven, alternativt at den slet ikke bliver gennemført, selvfølgelig,« siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Hvis loven bliver gennemført, må Axel Springer for eksempel opgive at udgive den russiske udgave af Forbes på licens, og ejerselskaberne bag the Economist og Financial Times kommer til at sælge Ruslands sidste store politisk afhængige avis, Vedomosti. Danske Egmont Publishing kommer til at opgive sit store program af børnebøger og børneblade, hvoraf en del er licensproduktioner. Der er flere Disney-titler med i programmet, og den russiske hjemmeside gør i øjeblikket reklame for blade om både minecraft og Angry Birds.

»Vi har udviklet en førende position på det russiske marked, og det er en position, vi er stolte af, og som vi har været mange år om at opbygge. Jeg synes, det vil være ærgerligt, hvis vi skulle til at ændre på vores struktur nu,« siger Torsten Bjerre Rasmussen og fortsætter:

»Selv om vi har en førende position, så er det ikke en kæmpe position. Vi har 130 medarbejdere derovre, og vores omsætning i Rusland udgør under fem procent af Egmont Publishings omsætning, og dermed en endnu mindre del af Egmonts omsætning. Men det har betydning for os også at have en stærk position i Rusland, af hensyn til licenssamarbejdspartnere.«

Egmont Publishing har en årlig omsætning på 5,1 milliarder kroner og udgør en af Egmonts fire forretningsdivisioner sammen med TV 2 Norge, Egmont Nordisk Film og Egmont Books.

Egmont har ikke taget stilling til, hvad man gør, hvis man faktisk skal sælge mindst 80 procent af sin russiske forretning inden nytår.

»Jeg vil ikke kommentere på, hvad vi gør, hvis loven gennemføres; der er vi ikke endnu. Det ideelle vil være, at vi slet ikke skal ændre vores struktur, men det er afgørende, at vi i hvert fald får en lang periode til at gøre det, hvis vi er nødt til det,« siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Men på grund af udviklingen i den russiske økonomi har Egmont allerede bremset lidt op i Rusland.

»I en situation som denne kan vi vælge at sige, at vi skal bevare en så stærk position som muligt, eller vi kan holde lidt igen. Vi har valgt det sidste, fordi risikoen simpelt hen er for stor,« siger Torsten Bjerre Rasmussen.

»Det er jo ikke kun et spørgsmål om den nye medielov, men også om den generelle usikkerhed på det russiske marked. Så vi har valgt at skære lidt ned i vores egne produktioner, ikke licensudgivelser. Vores udgivelser i Rusland er på børneområdet, og det er præget af mange udgivelser, som åbnes  og lukkes igen, altså produkter som går ind og ud, og der kan man vælge at holde lidt igen.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen