Berlingske Business

Egmont skeptisk over for digital magasin-platform

egmont
Fra Egmonts hovedkontor i København er der ikke meget opbakning at hente for Readly, som vil være magasinernes Spotify. Foto:

Egmont-direktør er skeptisk over for Readly, en ny digital platform for magasiner. Det virker mere som frygt for hård konkurrence, vurderer medieekspert, som mener, Readly har gode chancer i Danmark.

Musikken har Spotify, TV har Netflix, bøgerne har fået Mofibo, og nu forsøger Readly at sætte sig på den magasinverdenen. Men det kan blive svært for den svenske virksomhed at få de danske forlag med på vognen. I hvert fald er et af de største danske forlag afvisende over for konceptet.

Torsten Bjerre Rasmussen, chef for Egmont Magasiner og koncerndirektør for Egmonts nye stordivision, Egmont Publishing, tvivler på, at Readly får seriøse udbydere med i Danmark. Til spørgsmålet om, hvorvidt Readly er en interessant samarbejdspartner for Egmont Magasiner, svarer direktøren uden tøven.

»Hvis det er en all 'you can eat'-model, hvor man får relativt mange magasiner til en relativt lav pris, så nej. Det er jeg skeptisk over for, og det er jeg ret sikker på, vi vil holde os ude af,« siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Egmont-direktøren mener, at Readly får svært ved at få opbakning, fordi virksomheden tager udgangspunkt i en typisk amerikansk forretningsmodel, hvor langt størstedelen af indtægterne kommer fra annoncer. Derfor er magasiner i USA også væsentligt billigere end i Danmark. 

Det betyder med andre ord, at amerikanske magasinforlag arbejder for at få så stort et oplag som muligt og så stort et læsertal som muligt, så man kan sælge annoncerne så dyrt som muligt.

»Med sådan en model er man ikke så bange for en 'all you can eat'-model, for du har ikke så meget at tabe, som vi har med den model, der er i Skandinavien og mange andre steder i verden, hvor man betaler for de kvalitetsblade, som vi producerer,« siger Torsten Bjerre Rasmussen.



pix-kragh



Danske forlag henter i højere grad penge på abonnementer, og det passer dårligt ind i et koncept som Readly, hvor kunderne til en fast lav månedspris på 99 kroner kan vælge mellem et stort udbud af magasiner.

Det er dermed ikke svært at forstå, hvorfor forlag som Egmont ikke tager i mod Readly med åbne arme.

Ifølge Uffe Henriksen, administrerende direktør i mediebureauet MEC, kan magasinbranchen ikke komme uden om spillere som Readly. Han understreger, at både magasinbranchen og alle andre i mediebrancher må forholde sig til den digitale virkelighed.

»Jeg tror heller ikke, at musikbranchen syntes, Spotify var en god idé eller TV-branchen syntes, at Netflix var en god idé,« siger Uffe Henriksen tørt.

Han kan ikke umiddelbart se, hvorfor Readly ikke skulle kunne få succes i Danmark.

»Man har set det lykkedes i andre brancher, så hvorfor ikke også i magasinbranchen?« spørger Uffe Henriksen retorisk og fortsætter:

»Men det afhænger selvfølgelig af, hvem de får med, hvad det kommer til at koste, og hvordan de i det hele taget vil imødekomme markedet,« siger han og tilføjer, at den danske magasinbranche ikke gør sig særligt bemærket med store digitale satsninger.


pix - kragh - biz



Trods svenske rødder har Readly et globalt fokus og satser i første omgang på de største markeder med verdensdominerende magasinforlag. Det betyder, at USA, Storbritannien og Tyskland står foran Danmark på Readlys markedsliste. Men Readlys direktør, Per Hellberg, har planer om at ramme det danske marked i begyndelsen af det nye år. 

Udover en forøgelse af læserskaren mener Per Hellberg, at Readly kan bidrage til forlagene med vigtig kundedata.

»Vi ved eksakt, hvem kunderne er. Vi ved eksakt, hvor mange læsere, der læser magasinerne. Det går tilmed ned på sideniveau, så vi kan se, hvilke sider, som læses, og hvem der læser dem. Det gør, at vi har vældigt god data om læserne og forlagenes kunder,« siger Per Hellberg.

Torsten Bjerre Rasmussen erkender, at magasinbranchen har en udfordring i forhold til at finde rentable digitale løsninger, men han holder fast i, at printprodukter stadig har en fremtid.

»Der kommer nogle nye generationer nu, som ikke helt på samme måde har den holdning til print kontra digitalt som tidligere generationer, og det må vi forholde os til løbende. Men stadig kan man sige, at de fleste magasinkøbere er 25-30 år plus,« siger han og tilføjer, at mange bruger magasiner til at have liggende fremme som en del af interiøret i hjemmet.

Indtil videre har Readly følge direktør Per Hellberg haft en tilfredsstillende lancering i USA, hvor konceptet indtil videre omfatter 75 magasiner, heriblandt Business Week, Plaza og MacWorld. 

pix-aller


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen