Berlingske Business

Disney taber over 1 milliard på Johnny Depp filmflop

BRITAIN-ENTERTAINMENT-CINEMA-THE LONE RANGER
Johnny Depp Foto:

Underholdningsgiganten Walt Disney må sluge en nedskrivning på 190 mio. dollar, svarende til over 1 mia. danske kroner, efter at selskabets sommerfilm "The Lone Ranger".

Underholdningsgiganten Walt Disney må sluge en nedskrivning på 190 mio. dollar, svarende til over 1 mia. danske kroner, efter at selskabets sommerfilm "The Lone Ranger", med Johnny Depp i hovedrollen, har floppet fælt i biograferne og derfor ikke har tjent sine marketingomkostninger ind. Det skriver Financial Times.

Det står klart efter, at Disney har aflagt regnskab for årets andet kvartal tirsdag.

Disney bliver dog reddet af øgede indtægter fra reklametid på netværket ESPN, som selskabet også ejer. Det har sikret, at Disneys omsætning steg i andet kvartal fra 11,1 mia. dollar til 11,6 mia. dollar, trods tabet på "The Lone Ranger". Indtjeningen i Disney i andet kvartal blev på 1,85 mia. dollar, hvilket var en lidt skuffende flad udvikling i forhold til samme periode sidste år, hvor indtjeningen var på 1,83 mia. dollar.

En del af skylden for indtjeningens svage udvikling falder på Johnny Depp's biografskuffelse. Disney's filmstudie er nemlig den del af den enorme Disney-koncern, der har klaret sig dårligst, med en indtjening der er faldet med mere end en tredjedel til 201 mio. dollar.

En anden af årsagerne til nedgangen i indtjeningen er Disney's blockbuster Iron Man 3, der blev godt modtaget i biograferne, men som "kun" genererede et biografsalg på 1,2 mia. dollar globalt, hvilket var en skuffelse i forhold til storfilmen "The Avengers", der satte flere rekorder for biografsalg verden rundt sidste år.

Selvom filmdelen af Disney-koncernen halter, klarer selskabets forlystelsesparker og ferieresorter sig overraskende godt. Disney's attraktioner har nydt godt af en bedring i amerikansk økonomi med en stigning i indtjeningen på 9 pct. til knap 700 mio. dollar.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen