Berlingske Business

Disney: Længe ventet animationsfilm får utrolig weekendstart i USA

FILES-ENTERTAINMENT-US-FILM-BOXOFFICE
Skuespillerinden Holly Hunter til premieren på The Incredibles 2 i USA. Foto:

Cheferne hos Walt Disney Company kan mandag med glæde læse indtjeningsrapporterne fra weekendens biografsalg for selskabets nye animerede spillefilm, "Incredibles 2", som slog alle rekorder for den type film på sin første weekend.

Ifølge Bloomberg Intelligence blev der solgt for mere end 180 mio. dollar biografbilletter til filmen i USA, og holder tallene hele vejen igennem, så er der udsigt til, at filmen kan skrabe mere end 500 mio. dollar hjem i USA og mere end 1 mia. dollar i kassen på verdensplan, vurderes det af eksperter.

Billetsalget til »Incredibles 2« i weekenden var 18 pct. højere end forventet og 33 pct. bedre end den hidtidige rekord for animerede film, »Finding Dory«. Desuden lå indtægterne 157 pct. over niveauet af den første Incredibles-film.

Disney har også brug for en succes, da billetsalget for »Solo: A Star Wars Story« skuffede for nogle uger siden ved sin debut. Billetsalget er dog stigende i USA i 2018, hvilket skyldes flere af Disneys succeser, herunder »Incredibles 2« og succesen med den seneste Avengers-film.

Mandag er der dog ikke belønning til aktien i Disney, som falder 1,5 pct. Det skyldes blandt andet en nedjustering af anbefalingen af aktien fra »hold« til »sælg« fra Pivotal Research. Ifølge Pivotal reflekterer den senere tids kursfremgang for Disney ikke, at selskabet kan se frem til at skulle betale mere for 21st Century Fox, efter at Comcast har meldt sig i en budkrig om selskabet, som Disney ellers har en betinget aftale om at overtage.

Onsdag i sidste uge gjorde Comcast nemlig alvor af rumlerierne og bød 35 dollar per aktie i 21st Century Fox, hvilket værdisætter selskabet til 65 mia. dollar. Tilbuddet til aktionærerne i 21st Century Fox er bygget op om kontantbetaling, mens Disneys aftale om at overtage 21st Century Fox baserer sig på en betaling i aktier. Samtidig er Comcasts bud ifølge koncernen selv 19 pct. over Disneys bud.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen