Berlingske Business

Digitale reklamer rykker i metroen

metro
Arkivfoto. Foto:

Når passagerer i starten af det nye år færdes i Københavns Metro, kan de se digitale reklamer på 54 storskærme placeret på de største metrostationer. Budskaberne kommer til at ramme 1 mio. rejsende om ugen.

Den internationale udbyder af outdoor-reklame, Clear Channel, etablerer fra det nye år et netværk af skærme på de største stationer i Københavns Metro, herunder Nørreport og Kongens Nytorv.

Dermed oprettes Danmarks største »digitale transit-netværk«, som giver annoncører en ny platform, Metro Play, til kommerciel kommunikation som eksponeres for de 1. mio. mennesker, der hver uge rejser med metroen i København.

Berlingske Media, Newsroom, BNB, Berlingske nyhedsbureau., Berli

Den nye løsning kommer i kølvandet på, at Clear Channel og selskabets skarpeste konkurrenter herhjemme har kæmpet om kontrakten med Københavns Metro. Det slag trak Clear Channel sig altså sejrrigt ud af, og det åbner op for lanceringen af det nye, digitale reklamemedie.

Dermed fortsætter Clear Channel rejsen mod at digitalisere det danske marked for outdoor-reklame, der har været ramt af tilbagegang, mens det i andre dele af verden er stormet frem. Det skyldes bl.a., at digitaliseringen af den danske branche har haltet efter lande som England, Norge og Japan, hvor outdoor-kommunikationen for længst har fået nyt digitalt liv.

APPLE-PATENT/

Reklamefilm i metroen

Clear Channel tog første skridt i den digitale udvikling i Danmark for et år siden, hvor selskabet lancerede et landsdækkende netværk af digital outdoor. Konceptet hed Play, og det første produkt gik under navnet Panorama Play, der blev tilgængeligt på 50 store skærme, hvoraf godt halvdelen blev placeret i Danmarks fire største byer.

Her vises reklamebudskaber i såkaldt semi-motion. Der er altså ikke tale om reklamefilm, men let animation, der skaber mere levende billeder, end de fastlåste budskaber på gammeldags reklameplakater.

pix-Google

I den nye løsning, Metro Play, kan annoncører derimod køre såkaldte full-motion reklamespot, altså reklamefilm, som vi kender fra eksempelvis tv, biografen og nettet, i realtid. Selve netværket udgøres af 54 digitale skærme på 55 tommer og 70 tommer placeret på Københavns største Metro-stationer.

Københavns Metro er en af landets mest benyttede transportsystemer, og med digitale skærme placeret rundt om på alle underjordiske metrostationer skabes en ny epoke for dansk outdoor-reklame og for København som annonceringsform- og sted, mener Jens Stener, adm. direktør for Clear Channel.

»Københavns Metro er et særligt sted i stilrene og eksklusive omgivelser. Og nu bliver det endnu mere spændende, når vi med digitale flader kan tilføre yderligere liv med reklame i bevægelse og åbner op for muligheden for at levere taktiske budskaber. Vi er meget begejstrede for samarbejdet med Metro Service og stolte over at være med til at kunne skabe gode og relevante oplevelser for københavnerne i en travl hverdag,« siger han.

hydro

Det skal være relevant

Hvilke reklamebudskaber kan metropassagerne så forvente at blive mødt med på skærmene? At skabe relevant indhold er nemlig et nøgleord i en hverdag, hvor forbrugeren overdænges med reklamebudskaber, og hvor ærlig og værdifuld information derfor vægtes højst.

Det mener Jens Stener, at Metro Play-konceptet tager højde for, da der er stor fleksibilitet i forhold til hvornår, hvor og hvor ofte en kampagne kan køre. Metro Play lægger op til, at kreativiteten kan få frit spil, og annoncørerne har således til opgave at skabe relevant og værdifuld indhold for de rejsende.

Hos en af de nye annoncører, Sephora, der bl.a. står bag en international kæde af kosmetik-butikker, ser Kirsten Schmidt, Category & Marketing Manager, frem til de nye muligheder.

»Som medieplatform er metroen helt unik, idet den er fri for støj fra øvrig reklame, og nu åbner der sig endnu flere døre for os som annoncører. Ikke alene er det spændende, at man kan køre full-motion kampagnespots og bruge elementer fra sit kreative arbejde på f.eks. online. Der åbner sig også en masse muligheder for at levere skræddersyede budskaber tilpasset tid på dagen direkte og tæt på forbrugeren, som er meget interessant i forhold til vores målgruppe,« siger hun.

Close up Two hand holding mobile with Video Advertising word, Di

Den københavnske metro danner rammerne for mere end en mio. rejser om ugen, og en undersøgelse foretaget af Gallup for Metro Service viser, at 78 pct. mener, at reklamekampagner tilfører liv til atmosfæren og hele 96 pct. siger, at de gerne ser reklameflader i metroen. Blandt de rejsende findes også nogle af de, set fra et annoncørsynspunkt, mest attraktive målgrupper, nemlig højtuddannede og »millennials«, dvs. unge mellem 15-35 år.

De udgør tilsammen mere end 60 pct, af alle, der tager metroen. Metro Play kommer således til at kunne eksponere nogle aktive modtagere, der normalt har et solidt skjold over for reklamebudskaber. Internationalt set har Clear Channel i øvrigt spillet en pionerrolle i digital outdoor-kommunikation, og hos Clear Channel Danmark ser man frem til lanceringen Metro Play.

»Clear Channel i Sverige og Norge har rigtig stor succes med digitalt i metroerne, så vi er meget spændte på lanceringen her og glæder os til komme i gang med at inspirere en masse annoncører til at eksekvere spændende kampagner,« siger Jens Stener, adm. direktør for Clear Channel.

Olaf Koch, Chief Executive of Metro AG is seen on a large video

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen